Direktlänk till inlägg 27 september 2014

Valpträff med Spex/Hilda valparna 6 månader

Av Liselott - 27 september 2014 22:45

Hela helgen har jag och Annie tillbringat i Backamo med Spex/Hilda-valparna och deras mattar och hussar. Vilken trevlig helg och vilka trevliga människor. Tack Aino för att jag fock följa med! Och vilka valpar Spex är far till. Jag var rörd hela helgen och kunde inte ta ögonen från godingarna. 


Här är ett "familjefotot" på alla. Nästan alla för Norske Leo "Fandango" saknades tyvärr. 

 


Från vänster: Mikaela med Hilda, Annelie med Ruben, Lena med Simba, Eva med Samba, Gunilla med Mollie och jag med Spex. Vi är så fina. 


Vi samlades på fredag kväll och bara lärde känna varandra och det var inga som helst problem att lära känna dessa trevliga människor. Vi åt tacos och bara hade trevligt. Man kunde inte slita ögonen från alla ljuvliga valpar som busade runt och man var så stolt som hanhundsägare att de blivit så fina och så trevliga hundar. 


På morgonen gick vi till ett café på Backamos område och det var jättemysigt. 

 

Annie, Jesper och Annelie. 


Sen var det full fart resten av dagen med aktiviteter som tipspromenad, viltspår och utställningsträning. Aino och Lennart på Fägrings kennel hade ordnad allt så jättebra hela helgen. 

 

Här håller Aino i tråden om utställningens alla konster man bör tänka och träna på. 


En liten presentation på alla "familjer" kommer här:


Här är F S Rumba "Mollie" med son matte Gunilla och husse Ingvar. Dom bor i Trollhättan. Mollie går på kurs på brukshundklubb och ska prova på viltspår. Hon är husse och mattes första hund och kommer att lära dom mycket. Eller, dom kommer att lära av varandra.    


Den valpen som var mest lik Spex var F S Samba "Samba" med matte Eva och husse Clas. Samba bor numera i Danmark och ska tränas framförallt i jakt. Dom hade redan kommit en bit på vägen. 

 

     


Nedan är F S Bolero "Simba". Han bor i Göteborg med mattarna Lena och Elin och husse Klas. Han ska inte göra så mycket mer än att vara sällskapshund i första hand, men miljötränas mycket. Han är mycket med i stallet och på många andra aktiviteter så han har att göra ändå. 

         


Och så F S Reagge "Ruben" har ni ju träffat förut med matte Annelie och husse Jesper. Ruben bor bara någon mil från oss så vi träffas emellanåt. Ruben ska träna jakt och agility. Kanske lite rallylydnad också, men vi hoppas mest på jakten.  

   

 


På söndagen var det jag som var instruktör och då fick dom lära sig om tolling vad det är och hur det går till. Sen fick dom prova på fågel och jag kan säga att bytesmedvetenheten var stor. Ojoj, här har hussar och mattar att jobba med. Inga problem att ta fågel inte, men att lämna den ifrån sig var svårare. 


Här nedan kommer lite blandade foton från helgen. Mest på valparna då förstås. 

 

Här har Simba hittat sin klöv och snacka om att han var stolt. Jag tror att Lennart var lika stolt över honom. 


 

Här sitter Samba och är söt. Vet inte vad hon väntar på, men något är det. 



 

Mor Hilda och dotter Samba


 

Snyggingen Simba. 


 

Annie och Spex myser på rummet.


 

Försökte få en bild på Samba för att visa hur lik hon är Spex, men det är svårt att få fram med kameran.


 

Här är Mollie.


 

Mikaela och Hilda


 

Samba igen med tungan långt utanför.


 

Mikaela och Hilda. 


 

Spex hamnade på bild han också.


Spex och Samba tittar båda på något.


 

Spex och Samba. Henne rådde han inte riktigt på. 



 

Samba har greppat fågeln.


 

Simba har ett bra grepp och fågeln syns knappt i munnen.


 

En svängom med Björktrasten. Ruben leker. 


 

Mollie på väg att ta ett rejält grepp om kråkan.


 

Kolla in blicken. Den är min!


 

Lite bus bröder emellan.


Jag hoppas på att få följa dessa valpars uppväxt för att se vad som händer i deras liv framöver. Även på vad som händer i deras vuxna liv. Det är spännande att se avkommor efter sin egen hund och jag hoppas att alla får det riktigt bra i framtiden med sina hussar och mattar. 

 
 
Ingen bild

Ruben

6 oktober 2014 22:26

Vilka fina foton och trevlig sammanfattning av en underbar helg!
Men du har tagit fel på mig och syrran! Fotot där "jag sitter och väntar"! Det é inte jag!
Voff Ruben

 
Ingen bild

Ruben igen

6 oktober 2014 22:31

Dessutom är det pinsamt att du visar sista bilden, när jag får spö av syrran! Pinsamt, var ordet!

 
Ingen bild

Sus

7 oktober 2014 08:18

Vilka sötingar!!!
Jag tycker också det är kul att se de! Har ju sett Spex sen han var en tvärhand hög! Jätteskoj att få se! :D

 
Ingen bild

mig själv

9 oktober 2014 10:03

Ok Ruben! Nu har jag rättat till den sittande bilden på dig och syrran. Förlåt!

 
Ingen bild

Evabing@msn.com

11 oktober 2014 00:36

Cool reportage fra en herlig weekend med Jer alle skønne hunde ejere. Tænk at lille forsigtige Samba gik op imod sin far 😍. Spex vi følger dig og din matte!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards