Direktlänk till inlägg 3 april 2013

Lite av varje, men Spex har fyllt 5 år

Av Liselott - 3 april 2013 21:27

Så är det. Redan! Att Spex har fyllt hela 5 år gammal. Vad tiden gått fort. Tycker inte att det var länge sedan jag hämtade hem honom. (Ska försöka lägga in några bilder på honom som valp en annan dag, om jag kommer ihåg).

Vi firade inte honom så mycket, men han fick en extra köttbulle och det är inte så vanligt att han får. Spexen blev väldigt glad för den så han tänkte nog inte på att vi firade av honom så lite. Får skämma bort honom under flera andra dagar istället. Lille sötnosen. Världens bästa Spex!!!!! Och Grattis till syskonen Impa, Rasa, Gnista, Fina, Toppen, Fino och Amigo!


Vad har vi gjort under den senaste veckan då? Jo, vi har tränat jakt med Gunnar och Marie på påskafton. Åkte till Marie och var där. Vi gjorde en övning från Jens-träningen och idag var Spexen jätteduktig. För att inte tala om labbarna vad dom var duktiga. Det är verkligen stor skillnad mellan tollarnas och labbarnas arbetssätt, det går inte att komma ifrån. Jens-övningen blev jag jättenöjd med.

Sen hade GUnnar med lite vilt och där var lille mannen jätteduktig idag. Som vanligt, får jag väl skriva, för det är han ju bra på. Det han brast på idag var stadgan vid skotten. Då var det svårt att sitta still när det small. Hm! Och vårt fotgående måste jag jobba vidare på. Men det löser vi så småning om. Kul träning i trevlgt sällskap.


I måndags var det tävlingsträning i Väst. I lydnad alltså. Ett jättebra tillfälle att se hur man ligger till. Jag sammanfattar det så här; vi har mycket att träna på med allt, men det bästa idag var att han gör alla moment med glädje, trots folk på planen och att han orkar ett helt Elitprogram utan problem och det är jag tacksam för. En bra början att jobba på. Han gjorde ju alla moment idag, men det blev inga höga betyg i något moment. Jo, i inkallningen med ställande och läggande och det gjorde han bra idag. Men i fria följet har vi ff väldigt mycket sneda sättande, i fjärren är vi inte färdiga alls, "Z" missade vi sättandet annars bra, hopp apport med metall, nja sådär, rutan gick han snett in i och så tjuvstartade han vid inkallningen från rutan, vittringspinnen tog han rätt men hann plocka en eller två innan så det blev en 0a, men i approtering med dir så gick det riktigt bra. I det stora hela är jag väldigt nöjd med lille mannen. Nu behöver vi bara träna detaljer i massor och förstärka alla moment med säkerheten i att göra dom så är vi färdiga för start sen. När det blir får vi se. Är annars väldigt nöjd efter måndagen.


Jag och mamma har varit i stan och shoppat loss idag så nu har jag lite fräscha vårkläder. Kul att handla med mamma. Annars är inte mitt klädkonto särskilt belastat. Det är ju roligare att handla fritidskläder. Vi lunchade ute och hade en riktigt mysig dag tillsammans. Det gör jag gärna om någon dag.


Sen har det hänt en annan sak också, en rolig sak. Sussie Stier skickade en fråga till mig om jag ville ingå i jaktgruppen som har ansvaret inför Specialen. Jag skulle ju INTE tacka ja till något detta året efter att ha slutat i HUS på BHK, men detta lät lite roligt ändå. Fast jag vet egentligen inte hur jobbigt det kommer att bli, men det kommer man säkert att märka. Om inte annat så kommer det att bli väldigt lärorikt och vi har att lära av dom bästa. Uppdraget kommer att bli lite som "spindel i nätet" och vi är tre som ska dela på spindelnätet. Klara är hittills jag och Åsa R och jag är väldigt glad för att det var just hon. Blir nr tre den vi tror så kommer gruppen att bli riktigt bra tror jag. Sen är väldigt mycket redan gjort och det är tack vare underbara Gunliz och Lasse som alltid ställer upp på allt. Beundransvärda människor! Och så har nog Tina och Jörgen en del erfarenhet att komma med och dom går säkert att fråga om allt. Ska verkligen bli spännande att ingå i denna grupp. Säkert jobbigt också, men lärorikt framför allt. Vad vet jag om att arrangera jaktprov? Inget, men jag ska lära mig. Kul ska det iaf bli.


Det var i smått det vi fördrivit senaste veckan med. Nu ska vi fortsätta i samma stil framöver. Börjar bli riktigt tävlingssugen just nu och idag har jag faktiskt anmält mig till 2 B-prov Ökl, ett till Hjo och ett till Örebro. Ska anmäla mig till B-prov Värmland också, men det hade inte öppnat än så det får jag vänta lite men, men tanken är att anmäla mig även dit. Sen blir det inga mer B-prov i år. Tjp i höst och även lydnanden i sommar och höst. Sen får vi se hur det går. Roligt ska det bli att börja tävla igen.



 
 
Ingen bild

Sus

4 april 2013 10:04

Vart ska specialen gå i år? Nånstans i närheten?
Kommer säkert bli jätteintressant att jobba med den del!!!
Kram kram

 
Ingen bild

malin keno iver

6 april 2013 22:04

Grattis i efterskott Spex! Kul att läsa om er träning! Du kommer fixa fint att ingå i gruppen! Vi drog ju runt en hel special på fem personer och vi hade ju inte arrangerat ett jaktprov nån av oss... Du har ju massor av bra erfarenhet!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards