Direktlänk till inlägg 23 april 2013

Träning för Jens Palmquist - igen

Av Liselott - 23 april 2013 21:00

Jo, jag och Annika har varit iväg igen för att träna för Jens och om igen så säger jag bara, han är helt otroligt bra. Det var inte lika bra som förra gången, men oj vad det ger mycket att åka till honom. Ser verkligen fram emot klanhelgen och få träna för honom eller för Sofia.


 


Idag hade vi mycket markeringar på alla de vis. Han började med att lägga ut två minnesmarkeringar till våra hundar, områden de var på förra gången för en månad sen och det skulle bli intressant att se om de kom ihåg dom markeringarna eller inte.


Idag var vi på öppet fält där det blåste mycket, men det var meningen att det skulle göra det. Och så började vi med att träna närsök. Först skulle vi kolla om hundarna kunde närsökssignalen och det kunde de, fast inte helt ok från början. Man satte hunden, gick bakom den och duttade med en boll i gräset för att sen lägga den på en av duttställena. Sen gick man ifrån hunden och blåste signalen för närsök och så fick man se vad som hände. Både Impa och Spex kunde.


   

Nästa steg var att träna in handtecknet. Man satte hunden, la ut en boll åt höger,eller vänster, om hunden. Sen kastade man en dummy framåt och gick sen ut halvvägs mot dummisen och vände sig mot hunden. Blåste först en stoppsignal och höll upp den hand åt vilket håll hunden skulle söka. Sen handtecknet och när handen var halvvägs ner blåste man närsökssgnalen och väntade på en reaktion. Man ville inte att hunden skulle tjuvstarta för vitsen med övningen var att lära hunden skillnaden mellan närsök åt vänster eller spring åt vänster. Skillnadnen låg i handtecknet om den stannade halvvägs - spring, eller om man fällde handen ändå ner - sök nära. Hundarna ville gärna tjuvstarta för de kunde ju övningen nu, men det blev svårare att skicka dom över närsöket ut till dummisen på springtecknet. Kul, men lite svår övning. Måste tränas en del på. Man skulle byta område hela tiden så att de inte lärde sig övningen för fort. När de hittat närsöksbollen så skulle de springa ut på den kastade markeringen. En form av minnesmarkering som jag köpte och för att bryta närsöksövningen som tog rätt så hårt på deras små söta hjärnor.


Vi tränade mycket markeringar idag. Har ni tänkt på att hunden jobbar olika i olika vindar? Det hade inte jag gjort. I medvind gick det fort ut, så fort att Spex sprang för långt ut så det måste vi öva med på. I motvind fick de jobba på ut och då blev det besvärligt för dom. De fick sicksacka sig framåt i vinden. Och i sidvind fick de arbeta på att hålla linjen. Det var intressant att se dom jobba på de olika sätten. Hade aldrig tänkt på det tidigare.

Spex fick mycket beröm för att han var en duktig markör. Han skötte sig verkligen med den äran idag.


Jens hade en speciell apparat som han styrde med en fjärrkontoll så att det kvackades först, small sen och kastade ut dummis därefter. Häftigt! Hade bara sett det på bild först, men aldrig i verkligheten.

Här fick jag korrigera Spex några gånger för han tjuvstartade. Han var på hugget kan man lugnt säga. Skott och kast går han igång på så jag fick ta tag i honom och sätta tillbaka honom vid min sida. Sen trampade han på plats, men kom på sig själv så han stannade vid min sida, men det var jobbigt för honom. Hihihi.


 

Annorlunda dummies.


Det var roligt att träna med Annika och Impa och se att Spex och syrran jobbade väldigt lika. De är de som är mest lika i kullen. Impa är väldigt dukitg och söt.




Här inför kommande markering.


Vart tog Impa vägen?


      

Hon kom allt så duktigt och gjorde en snygg avlämning i mattes hand. 


     

Här en bildserie när jag skickar iväg lille mannen på dirigering. Han var uppmärksam och gick ut riktigt bra.



   

Spex 


Hur gick det då med minnesmarkeringarna Jens la ut det första han gjorde? Jo, Spex kom ihåg den åt höger, men Jens ville att han skulle ta den vänstra så jag skickade honom på ett merkeringsmommando, för det ville Jens också att jag skulle testa så det gjorde jag. Han kom inte helt ihåg den åt vänster så jag fick dirigera honom och nu kom allt in som vi tränat på idag. Glömde att skriva att vi tränade även på "häråt, sök på vägen in" med handtecken. När hunden gått ut för långt så skulle hunden komma mot föraren, men inte på en inkallningssignal utan hunden skulle söka på vägen in. Det fick vi användning av i denna övningen. Först dirigering med springsignal. Sen stopp och närsökssignal. Sen ut-kommando och sen häråt-kommando för att sen blåsa närsökssignal igen. Kom han för långt från dumisen så blev det dirigering med springkommando. Pust, jobbigt, men vi lyckades.


Minnesmarkeringar måste vi träna massor på. Jens tränade aldrig sina hundar mer än på enkelmarkeringar. Nästan aldrig dubbelmarkeringar. Han tränade mycket minnesmarkeringar och menade att det räckte för att hundarna skulle bli duktiga markörer så det tänker jag börja med. Och markeringar på avstånd i olika vindrikningar. Nu ska här tränas.


När vi tränat färdigt så åkte vi till Max för att äta och för att summera dagen. Annika hade med papper och penna så vi satte oss och skrev ner dagen övningar medans de fanns färska i minnet och tur var väl det för vad man glömmer fort.

Vilken trevlig dag! Skulle vilja åka och träna för Jens en gång i månaden, men det är så långt bort han bor. Ända till Eskilstuna så nu får jag väl vänta tills klanhelgen. Att träna på, det har vi. Finns alltid massor att träna på. Det vi ska fokusera på nu är att träna vatten först och främst för det är där vi brister. Får jag inte någon ordning på det så kommer jag ringa Jens för att se om han har tid för mig och lille mannen för ännu en träning och då i vattnet. Hoppas det går bra ändå, men skönt att veta att han vill hjälpa om han kan. En bokad man.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards