Direktlänk till inlägg 3 juni 2013

Lydnadsträning i Lidköping

Av Liselott - 3 juni 2013 23:00

Jaktträning ena dagen och lydnadsträning nästa. Här blandar vi och ger. Jag var väldigt nöjd efter denna kväll för Spex kändes stabil, eller det kanske var jag som kändes stabil. Eller vi båda två. Det var tävlingsträning och vi var 6 stycken som hjälpte varandra. Fast det var faktiskt en kvinna till som var med och oj vad duktig hon var på att se och rätta till de fel vi gjorde. Hon hjälpte mig med fria följet och nu vet jag hur jag ska göra för att få till vårt dåliga fotgående. När hon sa hur jag skulle göra så blev det genast bättre, mycket bättre. Nu är det bara att jag ska komma ihåg det också, men det gör jag säkert.

Jag börjar från början.


Vi drog startnummer 1, alltså var det vi som skulle börja. Vi började med sitt i grupp och vet ni vad lille mannen gjorde då!?!? Jo, han la sig innan jag ens hade gått av planen. Hm!!!! Tur att han gjorde det idag och inte på lördag. Fast vem vet vad han gör då. Hm!!!

Sen gick det bra. Både sitt i grupp och platsliggningen.


Sen började vårt program. Som alltid började vi med fria följet. Spex kändes bättre än vanligt, men det är ff en massa snea sättanden, växling av positionen mm så det var inte bra alls. Men känslan var väldigt bra.

Nadine tränade på att vara tävlingsledare och jag tyckte att hon var väldigt bra på det.


Nästa moment var inkallning med ställande och läggande????? Iaf så gjorde han det momentet ok. Kunde varit ett snabbare stälande och ett högre tempo, men i det stora hela var jag nöjd.


Nästa Z. Där kändes han bra, men han satte sig inte. Det andra gick bra.


Rutan sen. Till konan bra. Sen gick han inte mot rutan och när jag säger "tokigt" så går han självmant tillbaka till konen och så fortsätter vi därifrån. Han gick inte direkt in i rutan utan jag fick dirigera honom så hade det varit tävling så hade vi använt för många kommandon vilket betyder en 0a. Det vill vi inte ha, men men...... Resten var ok.


Apportering med dirigering blev bra. Han sitter och tittar på allt annat än när tävlingsledaren lägger ut apporterna, men ändå fixar han det med hjälp av mitt tecken. Känns bra.


Hopp apport metall fungerar inte alls. Han hatar att plocka upp den. Nu skällde en hund och det blev en anledning att inte behöva ta den i sin mun så det får vi jobba på med tipsen från Natalie.


Vittringsapporteringen. Han verkar inte vara säker på detta momentet. Han vet inte om han gör rätt eller fel och stannar upp. Måste befästa detta moment mycket mera.


Och så till sist fjärren. Jag tyckte att han gjorde det bra. Han gjorde som vanligt. Flyttar sig något framåt vid alla skiften utom vid stå-sitt då han flyttar sig bakåt och hamnar i utgångspositionen. Få se vad det kan ge för betyg på lördag.


När vi hade analyserat våra moment så följde Marita med mig ut och hjälpte mig med fria följet och oj vilken förändring det blev. Helt klart till det bättre.

Först och främst ska jag inte titta ner mot Spex när vi går utan titta framåt (vilket jag hört förut, men aldrig gjort?) och i svängarna ska jag markera med huvudet åt vilket håll vi ska gå. En kort markering, jag får inte hänga kvar i den rörelsen.

Sen ska jag göra helomvändingar och trampa runt på stället, inte trippa utan gå/trampa runt och Spex ska bara följa med mig runt.

Vid stegförflyttningarna så måste han ställa sig upp innan sidorörelsen börjar och här har vi problem. Det är INTE lätt att få honom att förstå och här kommer vi att få jobba hårt. Mycket hårt, men vi ska INTE ge upp. Funkar det inte så ska jag fråga Marita igen för hon var duktig. Likadant här vid stegfröflyttningarna så ska jag tänka på åt vilket håll jag tittar så att jag kan hjälpa Spex att förbereda sig på den stegförflyttningen. Först ska han ställa sig upp bakåt och sen följa med mit ben åt det håll vi ska förflytta oss. Han ska inte svänga ut med rumpan, gör han det får han inte någon belöning. Och han får inte tigga efter godis ur handen.

Oj, det blir mycket för mig att tänka på. Hur ska jag klara detta. Det handlar väl om träning träning träning och åter träning. Så nu vet jag vad jag och lille mannen ska träna på ett tag framöver. Hoppas jag får samma klarhet i vattendirigeringarna också vad vi behöver träna på där.

 
 
Ingen bild

malin keno iver

6 juni 2013 21:28

Kommer bli kalas när det blir klart, man måste ju ha lite att träna på också... Kul att du fick bra tips på ff!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards