Direktlänk till inlägg 28 juni 2013

Lite om senaste veckan

Av Liselott - 28 juni 2013 20:00

Hej där!

Tiden går fort och jag har inte skrivit så mycket i min blogg det senaste så nu sammanfattar jag lite av det senaste som hänt. Det är det gamla vanliga, jaktträning, men det är ju det roligaste som finns ju.


Det har faktiskt hänt en ny sak och det är att det varit midsommar. Den firade jag, Roger och Spex i vår husvagn på campingen Havssten utanför Uddevalla. Från torsdag till söndag och det var avkopplande och skönt. Vi hamnade på en äng, som dom sa 300 m från själva campingen, men jag och Roger är övertygade om att det måste varit minst 500 m att gå för att duscha och för att få kontakt i våra telefoner. Det blev en hel helg utan kontakt från omvärlden, om vi nu velat det, men vi hade ingen täckning i husvagnen. Ville vi ha det fick vi gå till receptionen och där fick vi kontakt. Mamma hade ringt och inte ens det gick fram. Faktiskt rätt så skönt.

Vi vilade mycket, åt gott, drack gott, tittade på midsommardans kring stången och var ute och gick. En avslappnad och mysig helg. Det hände inte så mycket, men det var skönt det med.

När vi kom hem på söndagen så åkte vi upp till Kinne-Kullegården och åt lunchbuffé och sen åkte vi hem och la oss i husvagnen och sov middag.


Så måndag och jaktträning. Idag med Gunnar och Ulla-Britt med labbar. VI var nere vid Vristulven, vid lilla båtplatsen och jag var jättenöjd med Spex vattenträning idag. Det enda som strulade lite var en igång i vattnet, vid markering, men då tog jag tillbaka honom och så fick han allt vacker gå i mitt framför oss. Nu får det vara slut på dumheterna. Sen gick det kanoners bra.

Vi gjorde några markeringar och några dirigeringar och sen blev det inte så mycket mer för vår del. Var nöjd med det. Sen fikade vi och pratade en del hund och det är halva nöjet att träna med goa vänner.


På tisdagen tränade jag och Ulla-Britt ihop, också vid sjön Vristulven, men idag vid ett nytt ställe. Vid vändplatsen med det lilla huset vid vattnet med en lite ö utanför. Där höll vi till idag.

Vi kastade markeringar mot ön och ut i blankvatten och vi kastade linjetag/dirigeringar ut till ön och hundarna skötte sig galant.

Det sista så kastade jag ut en boll till Spex på ön och sen gick vi runt till andra sidan för att pröva ett linjetag till samma ö fast från ett annat håll. Det första avståndet kanske var på 40 m ut till ön och nu på andra sidan så var det säkert det dubbla.

Spex gjorde riktigt bra vattenigångar idag och det vore skönt om det kunde släppa helt med trasslandet nu. Han gjorde även en riktigt bra från andra sidan ön också och sakta men säkert så simmade han rakt ut. Sen vek han av för att kolla in en näckros, men det fick han och så styrde jag honom rätt sen. Han kom fram till ön och klättrade upp på den. Duktig liten mannen! Sen fick han jobba för att hitta bollen, och jag fick hjälpa honom en del, och Ulla-Britt stog på andra sidan och höll koll och ta mig tusan så hittade han den till slut. Glad i hågen så simmande han lugnt och fint tillbaka till mig och sen var vi lyckliga både jag och han och kastade bollen och lekte massor. Vad roligt det var. Hurra!

Sen gick vi och gjorde en markeringsövning. Först kastade vi en minnesmarkering och sen fick Spex en trippel på ett inte alls långt avstånd. Han missade lite med markering nr 3 så jag tog tillbaka honom, låste honom på målet och då gick det alldeles utmärkt. Då gjorde vi inte mer än minnesmarkeringen, som gick bra, och sen var vi nöjda. SOm belöning fikade vi och Spex fick ett gäng med Frolic och då var han nöjd. En kul träning i fint väder och i fin natur.


På onsdagen jobbade jag och åkte på migrän som heter duga. Klarade mig hem och så var det semester. Jag firade in den genom att somna på soffan framför tv kl 20, och vaknade kl 5, gick till sängen och somnade om till kl 8. Var trött, jättetrött. Lite molande huvudvärk och trötthet dagen efter, men det brukar jag ha. Trist.


Iaf så åkte jag och tränade jakt med Gunnar och Marie vid lilla Bjursjön och idag hade jag tänkt att vi skulle prova på ett Ökl prov upplägg. Det första B-prov Ökl jag gick med Spex på precis det stället vi skulle vara på.

Det började med ett linjetag mellan träden på ca 50 m. Därefter en dubbelmarkering ner i en svacka. Sen en längre transport till vattnet där det först blev en dubbelmarkering dels i vassen, dels på blankvatten och avslutningvis ett linjetag mellan dessa markeringarna.

Vi avslutade med ett sök på 5 dummies.

Hur gick det för Spex? Det gick skitbra rent ut sagt. Han börjar att bli väldigt stabil, lugn och säker och tycker att det är roligt. T.o.m söket tyckte han var roligt idag och for iväg ut och hämtade in alla 5 väldigt snabbt för att vara honom. Jag var jättenöjd med honom efter idag. Spex var också väldigt nöjd och vi hade det kul ihop. Vi avslutade passet med att lekslänga i lite dummisar i vattnet som Spex fick lekhämta.

Sen åkte vi hem och jag la mig i badkaret för det hade börjat regna ute och jag var trött. Perfekt att ligga i varmt vatten ett par timmar.

På kvällen kom bästa Eva-Lott hit och det var länge sedan vi träffades. Hon kom vid kl 18 och åkte hem strax efter kl midnatt och vi snattrade hela tiden, drack vin och åt gott. Det måste vi göra om.


Idag fredag är jag trött efter denna vecka, men jag städade nästan hela huset idag för det behövdes. Orkade inte damma, men det tar ju inte någon ifrån mig så det kan jag göra en annan gång.

Nu kom Roger precis hem (kl 20.30) och nu tar vi en mysig fredagkväll och njuter av att ha 4 härliga veckor semester framför oss.


Ha det gott alla!

 
 
Ingen bild

Sus

1 juli 2013 17:47

Bortsett från migränen så låter det som du haft det toppen det sista :)
Ha en härlig semester!!!

 
Ingen bild

malin keno iver

2 juli 2013 13:55

Uj, uj vad ni tränar!! Kul!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards