Direktlänk till inlägg 20 augusti 2012

Erika, Juni & Tya på besök

Av Liselott - 20 augusti 2012 21:30

Så roligt det var att de kom till Dagsbergs camping. Så kallar vi stället vi bor på när just Erika kommer för henne placerar vi i vår husvagn. Fast där är det bra. Allt finns ju, tom toalett så det passar bra att lägga gästerna med hundar där. Vi har ett nytt hus, men inte något rum för gäster med hundar. Spex får ju inte vara i hela huset och därför får inga andra hundar det heller. VIsst skulle det gå tillfälligt, men....nä, det var ju inte detta jag skulle skriva om. Jag skulle ju skriva om vad vi gjorde dessa två dagar, jag och Erika.


De kom strax efter lunch. Var jätteroligt att se dom fastän det inte var så länge sedan sist. Vi började med att käka lunch. Och pratade massor hela tiden. Sen gick vi för att träna jakt. Jag hade tagit upp en hel del fåglar så de var tinade och färdiga att träna med.

Tya löpte så vi började med Spex. Han var helt till sig av att det kommit tjejer hem till honom så han var inte helt avslappnad kan jag tycka. Dessutom var det ju Juni och Tya som han tycker så mycket om. Tycker alldeles för mycket om.

Men när det var dags att träna så var han fokuserad. Erika fick först gå och lägga ut ett långt linjetag, ca 150 m över vår äng med en störning på mitten i form av en rishög han skulle passera. Och vad bra han gick. Alldeles rakt hela tiden. Jag trodde han vek av en gång och blåste stopp, men enligt Erika gjorde han inte det. Men han stannade fint på signalen och fortsatte lika fint rakt ut när jag bad honom om det och så hittade han äckelfågeln, (vi kallade den stora fågeln för äcklet för den var inte jättefräsch), plockade den och kom in tillbaka till mig med tempo. Heja lille mannen vad duktig han var.

Sen ville jag ha en trippelmarkering på ängen utan referenspunkter. Erika kastade. Hon gick en lite bit emellan för att få avstånd på trippeln.

Spex markerade bra och så gick han på första. Inga problem. Han gick på andra som också gick bra och kom in fint med den. Sen på den tredje så hittade han äckelfågeln istället för markeringen, men eftersom den låg väldigt nära markeringsfågeln så fick det vara ok. I hans värld gjorde han ju rätt. Sen fick jag dirigera ut honom på den fjärde fågeln, vilket inte var konstigt alls, och det gick också bra.

Där bröt jag. Det var vad jag ville träna idag. Att trippeln inte gick så bra som jag ville fick vara för dagen. Jag var ändå nöjd med hans insats.


Sen tränade vi lilla Ty och hon är verkligen en naturbegåvning. Jätteduktig liten hund. Hon fick enkelmarkeringar och sen linjetag till markeringsområdena och det var lätt för henne.


Vad gjorde vi på kvällen? Vi käkade gott och pratade hund, naturligtvis. Jag drack vin. Erika kan ju inte det när hon är gravid, men det gick bra ändå. Blev ju inga mängder precis.


Tisdag 21/8

Vi var sega på morgonen och tog det lugnt. Käkade frukost länge och klockan vär nästan 11.30 innan vi kom igång med träningen. Idag började vi med Tyas träning bara för att det skulle lukta gott av löptik innan Spex skulle gå, bara för att träna störning på hög nivå.


Det blev samma träning för Tya som igår, fast idag var vi i skogen istället för på ängen. Som redan skrivet så är hon en naturbegåvning på hög nivå. Hon klarade en dubbelmarkering utan problem och sen plockar hunden in 11 vilt av blandad kompott på söket och verkar inte ens trött efteråt. Men det var hon. Duktiga lilla hunden. Henne får Erika förvalta väl.


Sen var det Spex tur. Han var trött idag, det märktes på hans tempo för det var inte högt. Han fick en trippelmarkering bland träden först och det fixade han bra. Sen fick han en trippel med ett kast framåt, ett bakåt i linje med den först kastade och sen en markering åt andra hållet. Hm, svårt. Trodde inte att han skulle fixa det, men han överraskade mig och tog lätt in alla tre. Skönt! Inget tempo, men ändå. Sen blev det en trippel till på rad istället för åt sidorna och faktiskt så klarade han även denna svårighet. Han överraskade mig rejält med att klara detta.


Till sist ville jag pressa honom och han skulle få hämta in alla 11 vilt på söket. Han kunde ju inte vara sämre än en 11 månaders hund, tyckte jag. Erika la ut i blandad terräng. Både blötmark, på torra land och upp i träden.

Sen skickade jag min hund. Först måste jag vara skriva att han brydde sig inte om att Tya, löptiken, sprungit innan honom och det känns väldigt bra. Sen hämtade han faktiskt in alla 11 vilt, även om det inte var med tempo och att jag fick tjata på honom på de sista fåglarna då han ställde sig och frågade ofta, men han gjorde som jag bad honom om och det är jag väldigt nöjd med. Väldigt nöjd. Fast söket är inte hans starka sida av jakten.


Sist fick Juni träna. Hon har spring i benen, men var jätteduktig på det hon gjorde. Hon fick dubbelmarkeringar och en trippel och det var inga som helst problem. Lite ringrostig efter sin hälta, men det kommer att försvinna fort på henne.


Sen fick vi bråttom. Det var ju dags att åka och jaga änder. Jaktpremiär idag 21/8, men det kommer i ett annat inlägg.

 
 
Ingen bild

Erika, Juni och Tya

27 augusti 2012 22:37

Tack för kanon roliga dagar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards