Direktlänk till inlägg 21 augusti 2012

Årets jaktpremiär på änder

Av Liselott - 21 augusti 2012 22:00

Erika kom ju upp till mig för att få vara med på sin och Junis första jakt och det skulle dom få. Klockan 16 var det samling och det skulle bli 12 skyttar denna dag. Oklart hur många apportörer, men det fanns en hund till varje skytt så det gick bra.


Vi fick stå med Fredrik. Erika stog med oss då vi inte visste hur Juni skulle reagera på varmt vilt och skammat vilt så då gjorde vi så. Vädret var perfekt. Vi satte oss och väntade och det dröjde inte länge innan jakten drog igång. Spex satt och bragade av iver för detta tycker han är kul och han visste direkt vad det handlade om. Sen satt han och stirrade efter änder. Snart fick han apportera och det gick fint.

Juni fick också hämta änder och det var lite konstigt när de rörde på sig, men det kom hon snart över och apporterade in dom fint. Duktiga hundar vi har.


Spex och jag gick med runt dammarna och hjälpte till att stöta upp änder och det älskar lille mannen. Rätt som det är rusar han efter en flyende and bara för att det är så kul. Han får göra det, men inte alltid. Han har också upptäckt att det ligger en hel del änder i vasskanterna och rätt som det är kommer han med en and till mig. Han är duktig lille mannen på att upptäcka dom nu. Och man såg att han lärt sig från förra året med att ta rätt omtag på fåglarna för förra året så flög en and iväg för honom och han blev så snopen så, men i år såg man att han tänkte sig för.


Trots att vi tränat i två dagar och han haft tjejbesök varav en luktade extra gott så orkade han koncentrera sig på jakten i 4 timmar. Jag hade valt att medvetet pressa honom dessa dagar för att testa honom, men då hade vi inget gjort efter specialenhelgen, bara motionerat kroppen, inte huvudet. Efter jakten skulle han få vila igen i nästan en vecka för vi behöver inte träna så jättemycket just nu. Det är snart jaktprov igen, men jag underhåller ändå lite emellanåt så att vi ska klara provet, hoppas jag. Vill ju testa hans mentala koncentration nu för att se om han orkar hålla ihop. Det verkar lovande än så länge.


 

Det blev ett gäng med änder. De flesta gick till försäljning, men de som ville fick ta för apporteringsträning, eller för mat, och det ville jag och Erika ha. Nu har vi lite änder att träna på igen. Min frysbox tömde jag nästan helt när Erika och jag tränade nu dessa dagar hon var hemma, så nu kan jag fylla på med nya fåglar igen.


När jakten var slut fick vi grilla korv och mums vad gott det var. Nu var man rätt så mör och det verkade om om hundarna var ordentligt trötta efter dagen. Nu mår vi bra alihopa och vi har haft det jätteroligt. Snart är det dags igen för jakt och det sr vi fram emot. Mest Spex, tror jag.


Lägger till sist in ett foto från iPhonen jag tog på lille mannen när han väntar på att jag ska kliva upp från madrassen efter att ha sovit. Då var han pigg, men inte jag så han fick vänta lite på att det skulle hända något.


 

Oj, vad grynigt. Men det är iaf lille mannen på fotot. Jag lovar.

 
 
Jennie

Jennie

25 augusti 2012 08:16

Åhh vad skoj det lät! Är bara otroligt avundsjuk :P

http://www.tollarna.weebly.com

 
Ingen bild

Erika,Juni och Tya

27 augusti 2012 22:39

Var så himla roligt att se hundarna jobba, men blir verkligen facinerad. Våra duktiga små vovvar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards