Alla inlägg den 12 juli 2012

Av Liselott - 12 juli 2012 18:30

Jag och Ulla-Britt täffades i skogen för att träna lite ihop. Idag låg focus på söket. Först la vi ut dummies i ett besväligt område där det var blött och tungsprunget. Spex älskar verkligen inte dessa områden och det går sakta framåt i rutan. Men han jobbade på i sin egen takt och jag försökte att hjälpa honom så lite som möjligt. Han frågar mig mycket, men går ut när jag ber honom om det. 5 stycken fick han plocka in och sen var jag nöjd. Då hade han varit både på torra land och på blötmark så kan kan inte klaga.

Till sist fick han hämta en dummie som U-Bs unghund inte hittade och det blev så bra för både mig och Spexen så sen var det stopp på dummies.


Nästa sökruta på ett nytt område blev med vilt. Vi hade med oss två änder, en trut, en kråka, en duva, en kanin och en iller, eller något liknade som Spexen aldrig hämtat förut. Den la vi väl synligt så att vi skulle se vad hundarna gjorde när de kom fram dit.

Sen fick lille mannen börja och när det handlar om vilt så är tempot mycket högre. Han jobbar effektivt i rutan och gör det bra.

Han hade sett när jag la ut änderna så dom hämtade han först. Jag var inte förvånad. Sen plockade han snabbt in,  snabbt för att vara Spexen, men inte lika snabb som labbarna, alla fåglarna och även minken, eller om det nu var iller eller något liknande, utan problem. Så skönt det var att det fungerade ua. Vilthanteringen är han duktig på.


Den sista övningen blev markering idag. Jag fick två stycken trippelmarkeringar till Spexen och han löste dom riktigt bra faktiskt. Det trodde inte jag för jag trodde att han var trött efter sökrutorna, men han överraskade mig positivt.

Nu blir det vila i flera dagar för oss för nu ska jag jobba hela helgen. Imrogon blir det bara en långpromenad för att vila huvudet på oss båda två.

Ovido - Quiz & Flashcards