Alla inlägg den 4 maj 2013

Av Liselott - 4 maj 2013 19:00

Spännande att se hur Spex skulle gå på ett retrieverprov B-prov öppenklass denna gång. Var han mogen för att gå i par nu, eller .....? Det skulle jag få se idag.


Vi fick komma lite senare än kl 8.30 och det var jag tacksam för. Behövde ju inte åka så tidigt hemifrån då det är ca 30 mil till Halmstad. Nu räkte det att jag åkte kl 6.30 Skönt!

Vi kom fram i god tid och jag gick direkt för att se par två gå provet och jag hann se hela innan jag kunde gå tillbaka till Spex. Det verkade vara ett trevligt prov och ett prov som skulle passa lille mannen bra.


Under tiden vi väntade på vår tur så fick Spex rasta av sig ordentligt först och sen fikade jag. Sen gjorde vi oss redo. Vi gör inte så mycket innan start, vi gör mest lite "följa mig-övningar" för att få hans uppmärksamhet på mig. Det brukar fungera bra.


Sen var det vår tur. Vi fick gå i par med en labbetik på 4 år och Spex tyckte att hon var snygg. Men inte att han skulle få hälsa på henne idag. Vi startade som hund 2 i paret. Först hälsade domaren Bengt-Göran Landin oss välkomna och så startade vi efter att han frågat om vi hade några frågor. Det hade vi inte.

Först dubbelmarkering på land för hund nr 1 medans hund nr 2 fick vänta på sin tur. Spex fixade den bra. Han var lite långsam, men han spikade båda markeringarna. Jag kände mig alldeles lugn och inget nervös. Konstigt för att vara mig, men det kändes väldigt bra.

Sen hade hund nr 1 söket och vi fick vänta. Efter en stund fick vi ett linjetag bland träden på land som Spex också fixade bra.


Därefter gick vi mot vattnet. Spex gick fint vid min sida och följde mig bra. Inget intresse av tiken. Vi fick vänta bakom en rotvälta medans de hade en dubbelmarkering först med skott i vattnet och sen en dirigering med skott därefter. Spex lade sig ner och hetsade inte upp sig så mycket. Också skönt att han kan koppla av. När det var vår tur så sa han "jajamensan, jag är med". En bra av- och på knapp på honom.


Dubbelmarkeringen på vattnet gjorde han bra, riktigt bra i mina ögon. Sen vattendirigeringen. Han har för taskiga igångar. Han gick inte rakt ut utan gick till stället han gått i vid markeringen, men därefter var det inget svårt att dirigera honom rätt så truten kom snart in.


Sen var det som om han behövde "pysa" i honom lite och han gick mig ur hand och rätt fram till tiken. Som tur var inte på henne, men åh så retligt. Skithund! Sen fick jag vara på honom för att gå med mig.


På vägen tillbaka så fick vi en enkelmarkering på land först, som gick jättebra och sen fick vi ta söket medans hund 2 fick vänta precis som vi hade gjort tidigare.

Söket gick hyfsat. Han frågar mig som vanligt efter vilt nr 3 om han verkligen ska behöva gå ut igen för att söka, men när jag ber honom att göra det så gör han det. Fast jag får tjata ut honom ibland. Han hämtade in 5 vilt rätt så fort ändå. Domaren ville ha ut honom ännu en gång och då fick jag ta i för att han skulle gå ut, men han gjorde det. Jag stog nervöst och väntade för han försvann bakom en kulle och jag såg honom inte. Domaren hade sagt att försvann han förlänge där bakom skulle jag blåsa in honom, men nu kom domaren fram till mig och sa att han skulle få hålla på. Det dröjde och det dröjde, men rätt som det var kom han och då var han bara 15 m från mig. Jag hade inte sett honom komma. Vilken skön känsla att se honom. Och jag fick truten fint i hand som allt det andra jag tidigare fått i hand.


Sen var det bara att vänta på kritiken. Nervöst. Vad skulle det bli? Skulle det bli en nolla för att han gått mig ur hand två gånger. Han gick fram till tiken en gång till innan vårt sök. Retligt värre! Skithund!

Vår partik fick ett första pris, tror jag om jag minns rätt och det var dom värda. Hon var duktig. Sen var det vår kritik. Den var väl ok. Lät inte så positiv, tyckte jag. Eftersom han gått mig ur hand två gånger så hamnade vi på ett tredje pris, sa domaren och jag blev faktiskt glad. Trodde ju att vi skulle hamna på ett nollpris. Vad kul att han ändå fixade att gå till pris i Ökl B Retrieverprov. Jag var stolt. Sen började jag fundera på vad vi skulle fått för pris om han inte gått ur hand, men det får vi aldrig reda på. Lika bra det.


Vi åkte hemåt direkt sen. Hade ju en bit att åka och jag ville komma hem i tid eftersom vi skulle iväg tidigt nästa dag också. Kritiken får man inte när man åker hem innan prisutdelningen så jag fick lämna ett frankerat kuvert så att dom kunde skicka den hem till mig sen. Nu väntar vi spänt på den för att se vad han skrivit om oss. Spännande!

Ovido - Quiz & Flashcards