Alla inlägg den 26 maj 2013

Av Liselott - 26 maj 2013 22:30

Det är roligt att åka och träna för instruktör för man lär sig en massa nytt och man får en spark i baken och en nytändning på att träna. Nu behövde jag den här sparken i baken för att komma igång ordentligt och satsa lite mer på lydnadsträningen än vad jag gjort hittills om det ska bli några framgångar i Elitklassen. Och så har jag anmält mig till två tävlingar i juni för då måste jag ju träna. Inte för att jag tror på några framgångar, men jag, eller vi behöver komma ut och få lite tävlingsrutin inför framtiden. Men jag tycker att det ska bli väldigt roligt att komma igång med lydnaden på allvar. Det är ju ett par månader kvar tills tollingjaktsäsongen startar så då behöver jag,eller vi, något att pyssla med fram tills dess.


På lördagen så träffades jag och Britt-Marie i Skara och så samåkte vi därifrån till Tidaholm. Där fanns Natalie Ädel som har kennel The Look www.kennelthelook.se , en tjej med många bra ideér och tips för vår träning.

Vi började hemma hos Natalie med att äta frukost och prata ihop oss lite. Vi blev bara 4 stycken och det visade sig efteråt att det var precis lagom många för annars hade vi inte fått så mycket tid per ekipage som vi fick nu och som vi behövde.


Hennes lydnadsplan låg en bit bort så vi tog bilarna dit. En gammal nedlagt fotbollsplan som var perfekt att träna lydnad på. Solen stekte och det var varmt.

Mitt första moment att gå igenom blev fria följet. Det är inte bra alls så jag fick några grundläggande övningar att träna på.


Först så har Spex ff ingen bakdelskontroll så här fick vi användning av mikrovågslocket igen för att träna hans bakdel med och för att träna hans ingångar vid mig. Lockat ska alltså läggas på min vänstra sida och Spex ska komma och slänga in baken med framtassarna på locket och sätta sig rakt och snyggt fot. Till en början så står jag framför honom och lär honom att bara flytta bakdelen och så småningom stå brevid honom. Detta har vi ju redan tränat på en del, men nu blev det ett nytt tänk att träna vidare på. Kul!

Sen hoppar han runt på baken när vi gör vänster om halt i vändningarna på stället, så där måste vi träna på att han ska ställa sig upp först och flytta sig runt sen utan att hoppa på baken runt. Hm, det blir en hel del att träna på, men det kommer förhoppningsvis läsa många av våra problem med fotgåendet för nu är det inget som fungerar där mer än en bra kontakt. Vi kämpar på och jag börjar tycka att det är roligt att få till det. Tänk när fotgåendet kan se snyggt ut igen. Natalie trodde inte att det skulle ta så lång tid att träna in, men vi tänker inte stressa. Nu SKA det bli bra, eller iaf mycket bättre än som det är nu.


Nästa moment vi ville ha hjälp med är hopp apport med metallen. Nu ställer han sig bara vid metallen och undrar om han verkligen ska behöva ta den där otäcke i munnen och komma in till mig. Och det vill jag ju att han ska göra och helst hoppa över hindret med den tillbaka också.

Här fick vi tipset att hetsa och leka fram rätt beteende för att få ett snabbt gripande och en snabb återgång. Jag höll fast honom och kastade iväg metallapporten samtidigt som jag hetsade på honom lite. Oj, vilket gripande och vilken fart han hade. Toppen! Det verkade fungera. Innan vi testade denna idé så frågade Natalie om det skulle gå att göra så med honom så jag inte fick ljud på honom då han är en tollare, men det trodde inte jag att det skulle göra. Kul att hon har en inblick i rasen och hur tollaren kan vara. Nu ska vi leka med metallen så fort vi får tillfälle och göra den så rolig som det bara kan gå att göra i Spexens värld. Belöning i form av en boll, eller något väldigt gott godis.


Vi tog lunch sen. Vi åkte tillbaka hem till Natalie och fick en väldigt god lunch med fylld fläskfilé, potatisgratäng och en fräsch sallad med vindruvor i. Mums vad gott det var. Stärka med påfylld energi så åkte vi tillbaka för att träna ännu mera.


Vad tränade vi på nu? Har jag redan glömt detta? Jo, vi tränade på apportering med dirigering och här var han slö nu. Det var varmt och hans tempo var inte det bästa. Kul var att han kan momentet och vet vad han ska göra, men här behövdes ett snabbare tempo över lag. Vi valde att vänta till morgondagen då vi var fyllda med ny energi att träna upp tempot.


Jag lärde mig mycket av att titta på de andra och lyssna på Natalies råd till dom. En del tog jag till mig själv. Innan vi åkte hem så fikade vi och pratade lite. Det var inte mycket vi fick gjort idag, men ändå massor. Jag var jättenöjd med det vi gått igenom för nu hade jag att ta tag i och att träna på som jag kände att det var ett sätt som passar oss. Verkligen fått ny inspiration med lydnaden. Hem och bara slappade då jag var trött efter dagen och trött för att jag kom sent i säng på fredagkvällen efter en trevlig kväll hos Reidar och Gudrun ihop med Peter och Rose-Marie. Och solen hade gjort sitt idag och man har nog fått lite bränna på kroppen. Härligt!


Så söndagen. Ny dag och ny träning med många nya tips. Frukost på planen först för det var där vi träffades idag. Inte hemma hos Natalie. Idag började vi med att träna upp tempot vid rutan och till konen. Det blev lite av att hetsa honom här också. Så fort han gått i det tempot jag ville till konan så skulle bollen komma, och detta fungerade alldeles utmärkt. Han tyckte att det var skitkul att springa dit. Sen fick han inte alltid bollen vid konan utan då fick han direkt springa till rutan för att få bollen där istället. Ibland boll vid konan och ibland i rutan. Jag skulle även variera hur länge han skulle stå vid konan innan jag skickade honom till rutan. Plöstsligt blev rutan jätterolig.

Sen kunde vi även ställa en kona i mitten av två rutor och att ställa ut rutorna lite närmare ca 15 m bara för att träna tempot och säkerheten att gå in i rutan rätt. Ville man kunde man ställa rutorna snett och inte i 90 grader för att öka säkerheten med ingången i rutan. Man skulle även variera med att ställa rutan längre bort än 25 meter också så att det inte blev samma avstånd för hunden. 

Att man måste ha någon vid sidan om som talar om för en hur tråkig man är. Nu leker vi ju massor och det behöver inte vara så strikt i träningen och det vet jag ju egentligen om, men lik förbannat så tränar man för stelt. Nu blir ju träningen så mycket roligare för både mig och lille mannen. Detta gav massor.


Nästa moment vi tränade på var att repetera fotgående så jag fattade rätt under gårdagen. Det är lite kruxigt, men vi ska nog komma på hur man ska göra. En utmaning är det iaf, men jag hade fattat rätt. Vi jobbade en stund på detta, men inte så länge för det var varmt idag också.


Lunchen hemma hos Natalie var nästan lika god som igår. Idag var det lasange och det var gott. Det var skönt med en paus för både oss och hundarna.


Tillbaka på planen så tränade vi nu på vittringsapporteringen och det gick inte alls idag. Jag skulle hetsa honom för att få upp tempot (inte Natalies idé utan min) och det blev inte alls bra. Han fattade ingenting av vad jag ville att han skulle göra. Han blev osäker och började att fråga mig om han gjorde rätt och så vill jag inte ha det. Vi tog bara en vittringspinne och la under gräs så att han skulle få leta, hitta och fatta att han gjorde rätt. Det gick sådär så detta måste jag testa mer hemma. Men det kändes bra att detta momentet trasslade för nu vet jag hur jag ska rätta till det. Att gömma en pinne och lära honom att han gör rätt. Då finns det inga andra pinnar med som kan störa det hela. Vi får träna vidare hemma på vittringsapporteringen.


Sen var jag nöjd. Spex var lite trött och det var varmt så jag tog inga mer moment. Kände att jag fått massor att träna på och mänga bra ideér och tips som passade oss. Kan tänka mig att åka tillbaka till henne om jag får problem med något moment. Skönt att hitta någon som finns på nära håll så att man slipper åka så långt för att hitta någon bra instruktör att träna för. Visst finns det mycket kvar av allt, men nu är jag sugen på att träna och tävla och lära mig/oss att hitta rätt känsla, teamkänslan på planen och att vi lär oss att lite på varandra. Denna helgen har lärt mig massor och det är jag glad för. B-M var lika nöjd som jag så nu ska här tränas.


På kvällen när jag kommit hem så fick jag kasta mig in i duschen för vi var bjudna till Anitha och Göran för att fira mors dag med god mat. Jag firade min lilla mor i torsdags och gav henne en bukett fina blommor. Man kan ju inte dela på sig fast man skulle vilja många gånger. Är så otroligt nöjd med helgen och den känslan är bra.


Bilder kommer senare när jag fått dom. Det var med en tjej med kamera som tog en hel del bilder och jag har inga bilder under lydnadsträning på mig och lille mannen så det ska bli kul att få.


Ovido - Quiz & Flashcards