Alla inlägg den 11 maj 2013

Av Liselott - 11 maj 2013 18:46

Inget roligt alls. Är jätteförkyld och har även fått ögoninflammation i höger öga. Högst irriterande. Och feber har jag, som aldrig får feber annars. Så här förkyld har jag nog aldrig varit.

Pga denna förkylning så kunde jag och Spex inte åka på jaktprov i Örebro idag. Orkade inte. Vi skulle åkt på vårt tredje B-prov Ökl för i år, men så blev det inte. Det kommer mer prov och så är det ju bättre jag satsar på tollingen till hösten. Men det är roligt att gå på prov. Vi har anmält oss till ett B-prov till, i Värmland i slutet av maj, men när anmälningstiden gick ut så var vi bara tre som anmält oss så jag tror inte att det blir något. Vi får se.

Spex är ju helt underbar som hund i helhet. Den här veckan när jag varit sjuk så har han fått "sköta sig själv" kan man säga. Vi går en kort promenad på morgonen i skogen och sen går jag in och lägger mig medans Spex ligger ute i trädgården själv. Jag har öppet till vovvegården och har bakluckan öppen på bilen och han går ingenstans. Sen går vi samma korta runda på kvällen igen. Han är så duktig.
Idag märkte jag att han börjar bli rastlös och ville göra något, så vi gick en liten bit i skogen och under vägen slängde jag ut tre minnesmarkeringar på olika ställen och gick en sväng till. Sen tog vi dom på tillbakavägen. Inga som helst problem för lille mannen. Det svåra var att få honom att släppa den första markeringen och gå med mig. Så söt så.

Nu i eftermiddag fick jag gå ut på ängen och kasta lite boll till honom. Först en minnesmarkering som vi gick ifrån för att göra ett sök ibland riksvägarna vi har där. 8 bollar la jag ut och han hämtade 7 fort och enkelt, men boll nr 8 började han fråga om. Han fick ingen hjälp av mig och ta mig tusan så fanns drivet att inte ge upp och han hittade den sista bollen. Gött!

Sen lite belöningar i att kasta boll åt honom. Det var en lycklig hund kan jag meddela.
Det sista så tog han minnesmarkeringen och han är duktig. Nu sitter och och spanar mot grannen till för de skjuter lerduvor och han är sugen på att ge sig dit och jaga. Det händer ju något roligt där.

Imorgon hoppas jag att jag orkar att träna mer med honom. Behöver träna vatten.

Imorgon ska Gunilla, Kalle och Perry komma förbi på lunch, men det är väl inte så lyckat om jag är förkyld. Får höra med dom. Typiskt när de är här omkring att jag ska vara sjuk, vilket jag väldigt sällan är. Typiskt! Blir nog pigg snart.

Ovido - Quiz & Flashcards