Alla inlägg den 5 maj 2013

Av Liselott - 5 maj 2013 19:30

Så var det dags igen för nästa prov, denna gång i Vingåker. Vi åkte tidigare än igår och idag var det "bara" ca 19 mil till provplats. Man är väl dum som åker hundra mil en helg för att "testa" hur ens hund går på prov. Men roligt är det och så är det värt det.


Idag hade vi startnummer 3 och jag trodde att vi skulle få gå par med en hane idag, men det visade sig bli en tik till idag. Nu var jag tvungen att ha "tummen i ögat" på lille mannen hela provet igenom och inte ge honom en chans att få gå till labben. Jag förklarade även för tikens förare hur han var så hon visste om det och vi skulle hålla oss ifrån varandra på behörigt avstånd. Hon var jättebra. Jag skulle ta kritiken om att jag var på honom under alla transporter, men det kunde det vara värt. Bara han inte gick fram till partiken en gång till för det får han INTE göra.


Jag skulle starta i par nr 2 som första hund så jag var med på samlingen och genomgången av provet, men sen ägnade jag mig åt lille mannen med att rasta honom och värma upp honom lite. Det verkade som om det skulle bli ett trevligt prov idag med. Anita Norrblom var domaren för dagen och hon verkar sund i sitt tänk och sin bedömning.

Så var det vår tur. Spex verkade vara på hugget idag och inget trött efter gårdagen. Vi fick väl se under provet.


Första station var varsin markering med skott och Spex fick sin markering först. Inga problem att hämta kråkan över ängen över gärdsgården, men på vägen tillbaka så stannade han upp och började lukta på en fläck, men kom då jag blåste in honom. Sen tappar han fågeln på vägen, men plockar snabbt upp den igen. Har han aldrig gjort förut. Jaha, tänkte jag, är det så det här provet kommer att bli. Men, det är bara att bita ihop och fortsätta.

Han satt fint kvar vid min sida när labbetiken tog sin markering efter skottet.


 


Sen en transport förbi markeringsstället till nästa äng där en hund skulle dirigeras ca 50-60 m och hund två skulle få en dubbelmarkering med skott under hund nr 1 ingång.

Jag skickade Spex efter anvisning och han drog åt höger. Men jag blåste stopp och dirigerade om honom och han lyssnade fint på mina signaler. Han hittade fågeln och kom emot mig. Dä säger domaren att "ja, Lisa var kall hon" och jag fattade ingenting. Det visade sig att skytten inte informerat mig om att det andra linjetaget låg väldigt nära där Spex befunnit sig, men det visste ju inte jag och det var lika bra det. Tur att Spex lyssnade så fint på mina dirigeringar. Inte brydde han sig om att det small när han sprang till mig heller. Visst kollade han vad som hände, men det störde honom inte i hans arbete. Skönt att han fungerade så bra idag.


Sen bytte vi och vi fick dubbelmarkeringen som Spex fixade utan problem över ängen och in i skogen.


Sen en transport igen, en längre denna gång. Vi höll oss noga ifrån varandra och Spex visade inte något tecken på att vilja gå fram till det andra ekipaget. Gött! Vi var på G.


Sen blev det söket för oss. Ett litet sök bland träd buskar och stenar. Jag såg honom aldrig och lika bra var väl det. Han kom in med 5 vilt, ett var från sökruta nr 2, men det skulle inte belasta hunden som tur var. Jag var nöjd med det jag sett. Domaren sa sen i kritiken att han "pysslat med lite annat" i sökrutan. Att han tappade focus en liten stund. Jag såg ju aldrig detta.


 


Sen vilade vi när andra hunden sökte.


Därefter kom vi fram till vattnet som var det sista på detta prov. Först en enkelmarkering och sen en vattendirigering. Vi började med dirigeringen. Som vanligt trasslade lille mannen vid igången, men jag fick i honom till slut och då gick det bra, som vanligt. Han hittade anden och simmade vattenvägen tillbaka till mig.

Till sist vattenmarkeringen. Han ville inte riktigt gå i vattnet, men jag behövde aldrig påverka honom utan han valde själv att gå ut och simma de 50-60 m efter fågeln. Han gick upp på land påandra sidan först, men hittade snabbt fågeln i vattnet och simmade snart tillbaka till mig. Duktige lille mannen! Nu var vi färdiga och han hade orkat att gå retrieverprovprov två dagar i rad utan problem.


 


Nu väntade vi bara på kritiken. Vad skulle det bli idag? Och Hurra! Det blev ett andra pris. Detta pga söket och vattenstrulet. Tror ni jag var glad över min lille mannen! Vilken hund jag har. Han är helt enkelt underbar att ha att göra med. Kan vi bara lösa vattendelen så får ni passa er. Men jag ska fråga min guru Jens P om denna detalj så kanske det löser sig. Det hoppas jag verkligen att det gör.


På vägen hem idag, jag åkte tidigare idag också, men idag fick jag med mig protokollet, så tog jag vägen över Hallsberg, till Gunilla, Kalle och Perry. Jag fick jättegod lunch och vi tog en promenad med hundarna och sen åkte jag hem. Det är alltid lika trevligt att träffa dom.


Sen var det skönt att komma hem. Nu var jag trött efter denna härliga, men intensiva helgen där jag är supernöjd med resultatet vad Spexen presterat. Vi har två gånger gått till pris på ett retrieverjaktprov Ökl B-prov. Inte illa! Nöjd!


Ovido - Quiz & Flashcards