Alla inlägg den 27 maj 2013

Av Liselott - 27 maj 2013 23:24

Idag var jag trött efter den intensiva träningshelgen. Trött, men nöjd. Skulle träna idag igen, men först skulle vi träna jakt hos Gunnar. Marie kom också.

Vid 16 körde vi igång. Jag hade inte fått mycket gjort idag, men har ändå sprutat gift på allt ogräs som gick att hitta. Lite nytta fick jag gjort.


När vi tränade jakt så tränade vi mycket markeringar idag. Både med bollkastaren och med apportkastare. Vi tränade även på samma övning som vi gjort den senaste gången med att lägga ut ett linjetag, men innan de går så kastar vi ut en boll som störning i vinkel från linjetaget. Spex är duktig på detta så det är sällan några problem. Han är även en duktig markör, men idag hittade han inte de markeringarna vi sköt med apportkastaren. De blev till bra dirigeringar istället. Han är duktig min lille mannen på jaktövningarna. Tiden gick fort, men det var roligt att träna med Gunnar och Marie igen.


När vi tränat klart åkte jag till Lidköpings BHK för att träffa Britt-Marie och träna på den lydnaden vi lärde oss igår. Kanske inte så snällt om Spex dels var trött efter helgen, dels trött efter jaktträningen, men han var inte så trött så det gick bra. Det mesta iaf.


Jag började att leka med mettallapporten och det gick inget vidare idag. Den var inte lika rolig som igår, men det är väl bara att träna vidare. Skam den som ger sig.


Sen tempot till konen och till rutan och det gick jättebra. Han tycker att den här träningen är hur kul som helst så den var jag nöjd med. Testade även att skicka honom först till konen och sen variera höger eller vänster ruta på kort avstånd bara för att testa fram säkerheten till rutan. Rutorna stog även lite snett och vint för att göra det svårare. Detta gick jättebra.


B-M la ut en vittringapportering och det var inga problem alls. Vi får fortsätta träna på vårt gamla sätt och kanske variera med en pinne emellanåt, men det gick väldigt bra idag.


Nästa moment vi tränade på var att stå upp vid vänster om halt och det kommer mer och mer. Man får hjälpa honom mycket bara nu ibörjan, men det får man plocka bort senare mer och mer.


Det sista vi gjorde idag var fjärren, men det gick inte bra så då slutade vi. Nu var iaf jag trött och jag misstänkte att Spex också var det och då är det inte juste att fortsätta presssa honom. Vi har ju massor av tid på oss att träna och det ska vi göra också. Är nöjd med dagen.

Ovido - Quiz & Flashcards