Direktlänk till inlägg 4 juli 2012

Mer jaktträning

Av Liselott - 4 juli 2012 21:40

Nu är det som om jag försöker skriva ikapp det jag inte skrivit på flera dagar, eller några veckor, men här kommer mer om vad vi gjort idag.


Jag var hos Ulla-Britt för att träna jakt i hennes perfekta fårhage med ris, stenröse, dammar och åar och mycket lukter. Henrik med Milan och Cecilia med Yatzie var också med och oj vad roligt det var idag. Och det blev en mycket bra träning.


Vi började med markeringar över en äng, över en våtmark, över vatten och upp på andra sidan ån där det fanns träd och lite ris och lite stenar. Spex skötte dubbelmarkeringarna jättebra. Han gick inte rakt ut utan hittade ett ställe över ån där han försökte att gå varje gång. Han var jätteduktig.


Sen bytte vi ställe som såg ut ungefär som det tidigare, men här la vi till skott. Spex var duktig här också, men har fått en ful ovana att hoppa fram när det smäller. Även när det inte är hans tur. Jag fick sätta tillbaka honom några gånger och då blev det bättre. Naturligtvis fick han godis och massor med beröm när han gjorde rätt. Duktige lille mannen.


Sen tränade vi stoppsignal på det viset vi gjorde på klanhelgen. Bäst att passa på när man har någon som kan hjälpa en att kasta. Alltså först ut på linjetag, blåsa stopp och som belöning en dummie.

Den svårare övningen testade vi också på. En dold dummie las ut utan att Spexen såg den. Den las ut mellan där vi stog och den senare kastade markeringen.

Ett linjetag ut mot den kastade markeringen och vid den dolda dummisen blåsa stopp och så närsökssignal. Sen som belöning hämta in markeringen. Spex skötte sig över förväntan och det var en rolig övning.


Sen tränade jag lite närsökssignaler i ett litet område, som vi gjorde på klanhelgen. Vallade in ett litet område, satte Spex som jag ville träna med rakt ut bakåt, eller ut vä eller hö. Sen blåsa närsök och han hittade dummisen. En ny las ut när Spex var på väg in till mig. Nytt sättande, nytt tecken och så närsökssignal. När han kommit in med nr två så nästa skick ut på närsökssignal gick i området som nu var tomt. han fick ändå jobba i området under handtecknet och under blåssignalen för närsök för att få honom att jobba kvar i området och när han inte ser det kastas en dummie in som belöning för flitet och idogheten. En jättebra övning.


Det sista la vi ut ett sök med 23 dummisar i hela hagen på 5 hundar. Oj, vad de fick jobba. Spex fick mycket hjälp och stöttning de sista, men då hade han hämtat in många. Vi hade ju en pensionär som inte orkade så många och två unghundar som inte skulle gå på så många så Spex och Quini fick jobba. Men de gjorde det bra.


En rolig träning. Och vi ska träffas nästa vecka igen. Skönt att vi kommit igång med vår grupp.



 
 
Ingen bild

Susanne

6 juli 2012 13:49

Låter sdom ett härligt träningspass!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards