Direktlänk till inlägg 11 juli 2012

Lydnadsträning

Av Liselott - 11 juli 2012 21:09

Det var riktigt roligt att träna lydnad mellan all jakt. Focus ligger ju på jakten nu när Tollingjaktproven börjar närma sig. Har idag sett att jag har startnummer 3 i Ockelbo och det borde passa oss rätt så bra. Då hinner jag se startnr 1 och värma upp efter det. Fast nu har jag blivit väldigt nervös och kommer att få vara nervös i nästen en månad till. När Ockelbo är över så ska man vara nervös en vecka till, till Specialen på Öland. Att man utsätter sig för att tävla när man blir så nervös. Men ändå är det så roligt att tävla. Nerverna hör väl till och hade man inte haft dom så kanske det inte varit lika roligt. Jag vet inte.


Fast idag tränade jag ingen jakt, utan lydnad. Åkte upp till klubben och där var jag själv. Hade en plan när jag åkte upp och det fullföljde jag.

Först gick vi en promenad som uppvärmning. Mygger, fluger och knott var ettriga idag och det verkade bli oväder alldeles snart. Vad ovanligt den här sommaren att det ska regna.

Iaf så började jag med fria följet. Lägger ut en boll åt vänster som Spex får se och så går jag förbi den. När han går bra så är det "varsegod" att ta bollen. Det behöver vi träna massor på. Han har svårt att släppa bollen och när han tittat på den så tappar han ju kontakten med mig och det är inte tillåtet. Vi gick rakt fram och vi gick i fyrkant i vänstervarv. Som redan skrivet, här behöver vi massor av träningstid.


Sen "Z". Här är faktiskt lille mannen duktig. Han står, sitter och ligger alldeles stilla när jag går tätt förbi honom och han följer mig bra. Men jag såg idag på ställandet under gång att han stog snett, men det tränar vi ju på. Han stog blixtstilla iaf och det var jag jättenöjd med.


Sen sändande med ställande, alltså rutan. Först körde vi bara till konen och det kan han till 95% och ska snart kunna till 100%. Sen körde jag både till konan och till rutan (som stod på 30 m idag) och han vet vart han ska, men väntar på att bollen ska komma så han stannade innan rutan. Jag tog tillbaka honom och skickade om och då gick han rätt in. Först skickade jag åt höger och sen prövade jag åt vänster och när det gick bra direkt åt vänster så slutade jag. Ska inte älta moment med honom för då ledsnar han.


Nästa moment, vi körde många idag, blev hopp apport med metall som vi aldrig testat förut och detta momentet gillar han INTE. Han hoppar ut bra, men det var bara på första skicket han tog metallen, sen tyckte han att det var äckligt och jag fick vara på honom med ett ytterligare kommando för att plocka upp den. När han väl hoppade så släppte han apporten direkt efter hindret. Då sänkte jag höjden och då gick det bättre. Vi får köra på bara ett par plankor tills han kommer på hur han ska göra. Hm, det kan bli ett jobbigt moment. Att bara stå 3 m ifrån kan vara en fördel för oss, men det återstår att se.


Det sista körde vi apportering med dirigering. Nu var han seg så nu fick jag ersätta bollen som belöning och ta fram godiset istället. Då piggnade han till. Men det blev inte helt bra. När jag sa "höger apport" så fattade han inget, men om jag sa "ja, eller så apport", då gick det bättre. Ska försöka komma ihåg att säga det ena åt vänster och det andra åt höger. Kommer inte ihåg nu vad jag sa åt vilket håll. Hm. Det var alldeles för tidigt att länka ihop konen med apporteringen så det försökte vi oss inte ens på.


Sen var jag nöjd. Vi hade då gått igenom 5 moment vilket är två för många egentligen så här i början av eliten, men jag kunde inte låta bli idag att testa. Det var riktigt roligt att träna lydnad, för att vila honom mellan jaktträningarna blir inte så bra. Ja, från jakten kan vi vila, men något måste han få göra för annars är han på mig hela tiden och sparkar på mig med tassen. Han är söt, men har han sparkat på mig för 10e gången så är han inte så söt längre när man mär mitt uppe i något. Det räcker inte att motionera honom, han vill träna något ihop med mig. Visst är han söt lille mannen. I morogn ska vi träna jakt igen och sen vilar vi till någon gång efter helgen. Ska jobba i helgen så det blir en automatisk vila för honom villket kan vara väldigt bra nu. Det får inte bli för mycket innan proven så han ledsnar. Lagom är bäst.


 
 
Ingen bild

malin keno iver

11 juli 2012 22:20

Kul att ni kör lite lydnad oxå! och visst är det roligt att varva lite, både för oss och hundarna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards