Alla inlägg den 4 oktober 2012

Av Liselott - 4 oktober 2012 21:30

Vad besviken jag blev efter dagen, och ändå inte. Det skulle ju blivit vår, min och Spex, premiär på fasan, rapphöns och gås. Men inte ett skott avlossades denna dag då det var ont om fågel av alla sorter.


Vi började med att gå utmed en flodkant efter fasan. En fasanhöna fick en av vorstrarna upp och inget mer. Nada. Tomt. På rapsfältet var det lika tomt. Mycket och många löpor, men inga fåglar. Vi gick och fikade istället efter tre timmars jakt.


Sen var det dags för det som jag sett fram mest emot, gåsjakten. Vi tog bilarna och for till en liten sjö en bit bort. Där hade dom byggt ett torn mitt i vattnet där man kunde sitta på pass. Och så hade de byggt en stuga vid strandkanten med en stor lucka där det också gick att sitta på pass. Mysigt värre faktisk.


VI blev kommenderade till båten, jag och Spex, med Akke, en jättstor Vorsteh och jag funderade på hur det skulle gå med machoSpex, men det var inga som helts problem. Det var nästan så Spex kröp undet Akkes mage. Hihihi. Han förvånade nog sig själv, men de var goa vänner hela tiden och satt rätt så tätt ihop i ekan.

       


Sen släppte dom av mig, Spex och Reidar i tornet ute i vattnet och där satt vi i nästan två timmar, tror jag, och det var mysigt. Men ingen gås, konstigt nog. Jo, det kom ett par i början, men inte gick det att skjuta på dom inte.


Till slut gav vi upp och avslutade en ändå väldigt trevlig dag med att grilla korv i mörkret.


Vi fick faktiskt träna en del denna dag genom att gå efter skytt, åka båt och att bli hanterad av andra. Även att det inte alltid händer något vid jakter. Spex var tyst, lugn och väldigt behaglig hela tiden. Han tyckte att det var skitkul ändå, bara han får var med så är han nöjd.

Ovido - Quiz & Flashcards