Alla inlägg den 31 oktober 2012

Av Liselott - 31 oktober 2012 18:45

Isprovet. Så kallade vi provet idag. Det låg is kvar på sjön hela dagen och dom fick ro för att få till öppet vatten. Jag höll på att köra av vägen när jag såg detta. Hihi, som tur var gjorde jag inte det.


Jag hade startnummer sist för dagen. Nr 3 i elitklassen. Var rädd för att få göra provet med hjälp av pannlampa, men det gick fint. Strax efter vi var klara blev det skumt ute.


När det var min tur så var Spex laddad. Han hade suttit i bilen hela dagen och vi hade inte tränat jakt på ett tag så detta var något han ville göra.

Vi började med en bra ansmygning och Spex var med mig och inte med skytten. Först tolling ca 10 stycken. Sen två skott och en enkelmarkering. Spex for iväg, fast åt fel håll vid mitt "Spex, varsegod". Han for iväg utmed land, men kom snart tillbaka då han insåg att han fick allt gå i där jag ville ha i honom. Hm, vilken bra början inte. Sen fixade han markeringen fint, men innan han skulle lömna av i hand så började han skaka på sig och det brukar han inte göra. Kunde det bero på vattnet. Då sa Kurt att fågeln var lite skadad av en tand och det har aldrig hänt förut. Men vi fortsatte.


Lite mer tolling, ca 6 stycken kast och sen dirigeringen på vattnet. Det var för den som skott nr 2 var för. Spex gick i ok, gick ut ok, men sen halvvägs ut så vek han av mot land. Vet inte vad jag ska skylla på, men det är här vi brister stort just nu, vattendirigering. Jag blåste in honom och skickade en gång till, men det gick inte så jag blåste in honom. Ville inte bråka om detta nu på provet. Får ta tag i detta till nästa säsong.


Sen transport till nästa gömsle för mer tolling. Ca 10 kast. Sen en dubbelmarkering på vattnet från båten igen och detta gick finfint. Spex var pigg som bare den.


Därefter söket och som sagt, Spex var pigg. Det gick som hejsan ut och in med fåglarna. Bra avlämningar hela tiden. Kommer inte ihåg hur många han hämtade in. 4 änder och 1 gås kunde det varit.


Som avslutning en dubbelmarkering på land med klurig terräng med ett vasstråk mitt över fältet som förvillade lite, men det störde inte lille mannen. Kurt stog och pratade hela tiden och trodde att Spex hade bytt fågel på markeringen och då blev jag orolig, men det hade han inte gjort utan gjorde som han skulle.


Hela provet gick med en härlig attityd och en energi utöver det vanliga. Dagens kritik oroar mig lite, men hoppas att det var en engångsföreteelse. Det var detta med ovarsam vilthantering och det har han aldrig fått den kritiken förut. Vet inte varför han gjorde så idag. Har ingen förklaring till detta. Bara att det försvinner till nästa säsong. Jag ska helt klart vara observant på detta.


Jag måste bara avsluta med att gratulera min idol, Mariette och Twist som idag tog sitt tredje första pris i Eliten. Det är hon ensam om i Sverige nu och det är historiskt. Ska bli intressant att se hur dom löser det praktiska provet för dom för att kunna få titeln Tjpchampion. Då vet jag hur vi ska bete oss när det är vår tur för den uppgiften, för dit ska vi. Nu har jag gått på många tjp så nu vet jag vad vi behöver träna på inför nästa säsong.

Ovido - Quiz & Flashcards