Alla inlägg den 20 oktober 2012

Av Liselott - 20 oktober 2012 16:14

Idag åkte Spex och jag till lilla Bjursjön för att träna vattendirigering. Det regnade för vilken dag i ordningen vet jag inte. Så trist, men nu bryr jag mig inte om att ha regnkläder på mig längre. Man börjar bli van att vara blöt och sen är det så skönt att tända en brasa när man kommer in.

Jag blev riktigt förbannad på lille mannen idag. Så ilsk så jag blev hes av att skrika på honom.
Vi började med vattenmarkeringar. Jag använde bollkastaren så det blev ju inga riktiga markeringar, men man tar vad man har.
Spex har verkar så låg några dagar, men det var nog att han saknade jaktträningen för oj vad han tände till. Han kastade sig i vattnet efter bollarna och det blev jättebra.

Sen skickade jag ut honom rakt ut från mig i snårig terräng och han gick rakt ut. Då kom bollen över huvudet som belöning och sen bytte vi plats.
Nu hade jag gett mig den på att kunna skicka ut honom rakt och så skulle han hålla linjen ut i vattnet. Han gick i bra i vattnet. Sen var det några vasstrån han skulle igenom och då drog han sig mot land. Jag gav röst, pipa och tecken på att först stanna och sen vinkla utåt igen, men han bara struntade i mina kommandon. Jag blev så ilsk och försökte springa för att mota ut honom, men det var för snårig terräng så jag nådde honom inte.
Vi gjorde om det.
Det blev likadant igen och jag blev så förbannad. Nu var jag ju tvungen att inte ge mig. Spex tyckte att jag var skitäcklig, men han gick lydigt i vattnet varje gång.
Tredje gången började han dra mot land igen, men denna gången lyssnade han på mig. Tack och lov! När han simmar en bit åt det håll jag ville, alltså ut från land, så fick han bollen som belöning och sen gav vi oss. Jag hade lyckats kändes det som. Nu ville jag inte förstöra något, och det kanske jag redan har gjort. Måste nog göra om detta imorgon för att se att vi ff är ett team och har roligt ihop.

Nu slutade vi med vattendirigeringarna. På väg till vattnet så hade jag lagt ut ett sök med 11 dummies för jag ville pressa honom lite över gränsen för söket är ju inte hans starka sida, men efter att jag blivit så ilsk så visste jag inget hur det skulle gå. Han kanske tagit så illa vid sig så han inget ville göra.
Men så blev det inte alls. Med stor glädje och hög fart plockade han snabbt in alla 11 dummisar och hade hur kul som helst. Jag blev jättenöjd med honom. Men att behöva bli så förbannad, var det dags att bli det tro? Trodde aldrig jag skulle behöva bli så arg på honom så att jag blev hes, men det behövdes tydligen. Nu får vi se hur det blir i framtiden med vattendirigeringarna. Målet till nästa år är att inte behöva tjata ut honom. Har jag sagt ut ska han gå ut på rak linje tills han får annat kommando. Bra träning över vintern.

Vi kom med på Tjp i Östergötland. Fick startnr 3. Undrar om eliten startar först eller sist? Blev ändå nöjd med startnummer sist i eliten.

Ovido - Quiz & Flashcards