Alla inlägg den 8 januari 2013

Av Liselott - 8 januari 2013 20:40

Jag satt och funderade på det när jag lästa Jennies inlägg på hennes blogg. Vad har jag och Spex gjort under 2012? Först får jag nog titta på vad jag hade för funderingar inför 2012 och se om något blev gjort som jag ville skulle bli gjort.


Jag tog jägarexamen med skyttet och det är jag stolt över. Hade ju tänkt ta det så länge och nu är det gjort. Gött!

Att sitta i HUS för sista året blev också av. 2012 var det 7e året jag satt och nu ska jag hoppa av och är glad att det är bra tjejer som tar över efter mig. Och Susanne.

Vi fick vårt första pris i Lkl III och blev uppflyttade till Elitklassen, och vi startade även i Elitklassen i lydnaden, men det gick inget vidare så vi tränar på.

Vi fick ett första pris i Tollingjaktprov Elitklass, men sen blev vi fast i "3-träsket", men vi nollade inget prov. Nu vet jag vad ett elitprov i Tjp går ut på och vet vad vi behöver träna på så där har jag nått mitt mål.

Vi startade aldrig något B-prov och det hade vi inte tänkt heller, men vi startade WT Ökl och fick 85 poäng. Kul!

Det tråkigaste under 2012 var att det blev inga småspexisar. Parningen ville sig inte, tråkigt nog, och det är jag ledsen för. Hade varit så roligt att se vad han skulle kunnat lämnat efter sig i tollarvärlden. Men men, naturen rår man inte på. Det var väl någon mening med det också. Suck!


Nu går jag över till månad för månad så får vi se vad vi gjort.


Januari:

Lugn månad. Lite lydnadsträning i ridhus och lite jaktträning utomhus.


Februari:

Var och tränade jakt med Erika och Jonas i Backamo. Kul! Klarade teoriprovet på jägarexamen. Jättekul!

Åkte till Malin i Molkom och tränade med henne en dag. Också jättekul.


Mars:

Tollarklubens årsmöte. Jag och Lena åkte ihop. En trevlig helg. Vi träffade Trolla där också vilket Spex tyckte var kul.

Började träna vatten i Arlas uppvärma dammar.

Så lite mer jaktträning och lite lydnadsträning.


April:

Vi tävlade Lkl III med ett andra pris som resultat.

Malin och Titti var här en heldag för att träna och timmarna gick alldeles för fort.

Vi tävlade KM i lydnad, men kom inte bland toppen, utan långt ner pga ett nollat moment. Det är hård konkurens i Götene BHK.

Trolla började löpa. Det blev spänd väntan på när de skulle komma.

Vi tävlade Lkl III och fick ihop 301 poäng. Hurra!

Trolla och Ingrid kom, men det blev ingen parning. De var verkligen parningsvilliga, men fick aldrig till en hägning. Så trist så trist.

Mycket skytteträning inför jägarexamen blev det denna månad.


Maj:

Blev månaden då jag tog jägarexamen. Hurra för mig!

Mer jaktträning och lite lydnadsträning.

Vi var med i årets lagkamp på Öland. Var verkligen jätteroligt.

Startade touren norröver och kom fram till Jennie i Ö-vik sista maj.


Juni:

Härlig början på semestern och månaden. Jag var hos Jennie i Ö-vik en hel vecka och vi hade otroligt roligt ihop. Vi tränade mycket jakt, åt gott och avslutade besöket med ett WT i Umeå. För oss blev det inte några topppoäng, men roligt hade vi.


Juli:

Var i Jonsered och träffade Titti, Erika och Elenor för att träna jakt ihop.

Sveriges första Tjp Elitklass i Ockelbo och där var vi med. Inte nog med det, vi fick ett första pris. Yippi!


Augusti:

Tollarspecialen på Öland. Vi fick i KEP i jakten för lille mannen skadade en tå, men inte så illa utan att han kunde bli BIM på mest jaktprovsmeriterande champion. Och han blev 4e snyggaste hanen på hela specialen. Otroligt!

Erika var på besök med Juni och Tya.

Jaktprovspremiär på änder.

Tjp Uppsala "Brottby" gav ett tredje pris för Monika Andersson.

Tränade jakt.


September:

Dubbelprov Tjp elitklass i Halmstad, Sågknorren. Två tredje pris. Delade husvagn med Erika och hundarna. Är så nöjd över att Spex orkade gå dubbelprov Elitklass Tjp + sova i husvagn två nätter i rad. Mycket vunnit denna helgen.


Oktober:

WT Stättared Ökl. 85 poäng.

Var med på älgjakt och Roger sköt en älg.

Tjp Östergötland. Ännu ett tredje pris.

Tränat lydnad med Britt-Marie och Lidköpingsgänget.


November:

Tränat med Titti, både lydnad och jakt.

Debut i Elitlydnad gav ett 0 pris. Var så jättenervös så benen bar inte.

Vår andra start i Elitlydnad gav ett tredje pris.

Tränat lydnad med Britt-Marie och Lidköpingsgänget.


December:

Vinterdvala. Kom massor av snö 1/12.

Tränade inte mycket alls.

Spex tappade en skadad tand. Vetrinärbesök och op bort en tandrot efter en tandfraktur.


Det blev ju en hel del. Nu vet vi vad vi ska träna på inför både tollingen och lydnaden. Ett år jag är nöjd med på många sätt och vis.

Ovido - Quiz & Flashcards