Alla inlägg den 31 januari 2013

Av Liselott - 31 januari 2013 18:45

En fundering till att börja med, varför har jag aldrig med kameran längre? Den har liksom fallit ur mitt minne och jag som velat ta kort på lilla Kerstin. Visst hade jag iPhonen med och visst hade jag den framme, men kom jag ihåg att ta kort? Inte jag inte. Typiskt mig, men det kommer fler tillfällen.


Vad roligt det var att träffa dom alla igen. Och hundarna också. Tya hade fått ett riktigt fint och sött huvud. Och Juni var lika söt som vanligt. Änna också. Sen fanns det några hundar till för Erika har blivit dagmatte. Hon har energi till max den tjejen.


Vad gjorde vi då? Jo, Erika bjöd på gott hemlagat bröd först och det var mumsigt. Sen gick vi ut och tränade. Ni trodde väl inte något annat. Hihihi. Idag koncentrerade vi oss på linjetag i olika former. Först markeringar för att skapa mål till linjetagen. Spex fick två tripplar och idag blev jag så förbannad på honom, igen, för han ser ju bara tjejer överallt och då är träningen inte så rolig, utan han ville bara på Tya och hon blev förbannad på honom. Jag tog tag i min hund och skällde på honom och tror ni inte att han kommer ihåg markeringarna ändå. Skithund. Våra minnesövningar har gett lite resultat.


Sen körde vi parallella linjetag på det och lilla Ty är jätteduktig. Inte lätt att gå rakt när när man ser den andra hunden gå sitt linjetag bara en liten bit ifrån det hon skulle gå. Inte gick dom samtidigt, men minnet är det inte något fel på hos Tollarna. Jag är jättenöjd med denna övning och det var inte helt lätt för lille mannen heller utan vi fick göra om och göra rätt. Men till slut så blev jag supernöjd med honom.


Därefter ett litet sök där vi körde dom vartannat skick. Gick jättebra för båda. Här såg man att Spex hade mer rutin, men lilla Ty kommer att bli hur duktig som helst.


Sen nya linjetag på ny mark där vi la ut 5 dummies på rak linje på ca 100 m. Spex fick gå först så att Tya fick dragning då det blev väl långt för henne. Spex skötte sig bra. Jag tränar ff på att han ska gå ut tills jag säger annat och en gång fick jag kalla tillbaka honom här och börja om, och en gång fick jag puffa honom med ännu ett ut och då gick det kanoners bra. Är så nöjd med lille mannen.


Nästa övning blev också ett linjetag, men nu till samma målområde för båda två på ett kort avstånd och så fick dom 3 var.


Sista övningen så gjrode vi markeringar. Spex fick dubbelmarkeringar för att avsluta positivt och det fixade han galant. Skönt att han samlade ihop sig så jättebra efter jag var åt honom. Han bara skakar av sig och ser så oberörd ut, men han är nog inte alls oberörd när jag har varit åt honom, det bara ser så ut. Det är också skönt att han klarar att ta min tillsägelse och inte bara struntar i det sen utan han skärper faktiskt till sig ordentligt bra.


Det är detta som gör att jag drar mig lite för att starta Ökl B-prov. Att om det är en tik som parhund så blir han galen i den och är det en hane så ser han den som stor konkurrent och tycker att det är jobbigt att komma in med viltet när "den där" står så nära. Men ändå så funderar jag på att starta något Ökl B-prov i vår. Har börjat kika runt lite och fastnat för ett par prov. Vi får se hur jag gör. Är ju ett tag tills dess. Och våra Tjp börjar ju inte förrän till hösten så vi kör inte på för mycket med prov.

Lydnaden vet jag inte alls hur jag ska göra med prov i vår. Få se efter Niina-träningen på onsdag och hur vi ska komma tillrätta med fria följet. Vi har ju tid på oss. Han är ju inte gammal, lille mannen, och vi ska inte ha så bråttom så att vi behöver stressa fram något.

Ovido - Quiz & Flashcards