Alla inlägg den 24 januari 2013

Av Liselott - 24 januari 2013 20:00

Vi var där trots att Spex inte är eller varit dålig, utan endast för att förebygga och uppbygga hans fysik. Vi valde Christine på Husaby hund husabyhund@hotmail.com då hon är en från klubben och som jag vet har många års erfarenhet på ämnet så henne skulle vi ha.


Roger följde med och det kunde vara bra om minnet skulle svikta på övningarna.  Vi tog min bil och drog till Skulltorp, till Minveterinär där Christine håller till. Jag tyckte att det skulle bli görskoj att höra vad hon sa om min hund och hans fysik. Hon mätte musklerna och han var relativt jämn på båda sidorna både fram och bak. Hon sa att han var fint musklad, men ömmade över ryggen, bakre delen. Hon frågade en hel del svåra frågor som; "vilket håll vänder han åt vid inkallning, vid hopp sitt" osv och jag fick tänka till, men kom ändå inte på det. Det vardagliga fanns inte i mitt huvud. Jag har fått testa detta hemma senare och det var inte som jag trodde.

Jag sa att han vänder åt vänster, men det gör han inte alls. Han vänder åt höger till 99% Häftigt att jag inte lagt det på minnet, men som jag sagt många gånger tidigare så skulle jag bli polisens sämsta vittne då det gäller detaljer.


Vi fick en del övningar att göra och hon skrev ner och ritade ner vilka vi skulle göra. Nu ska vi se;

  • Sträcka på sig uppåt, t.ex så kan vi lägga godis i trädbark och han kan sträcka på sig uppåt på ett normalt eget sätt.
  • Lägga upp frambenen på t.ex en stol för att sträcka ut ryggen.
  • Malin Nelsons tips att ställa upp frambenen på något och sen trampa runt med bakbenen. Det har vi redan tränat en del på så det kan han.
  • Att i en trappa sitta på översta trappsteget och ta ett eller två kliv neråt för att stretcha ryggen.
  • Att stå i en trappa på översta trappsteget och ta ett eller två kliv neråt för att stretcha ryggen.
  • Att balansera på en luftmadrass.
  • Att ställa frambenen på en Pilatesboll och trampa med bakbenen.
  • Att cirkla runt mina ben i det varv han är svagast i, alltså vänstervarvet.
  • Massage, som en tandkrämstub, och det vet jag inte alls hur jag ska beskriva i ord här.

Var det något mer? Kommer inte på något mer för tillfället. Men vi har att göra iaf. Med all annan träning också. Mycket roligt att träna på. Nu är det riktigt roligt att träna korta stunder. När man ser resultat iaf.

Tittis övning med dirigeringsträning är riktigt rolig och nyttig för både lille mannen och för mig. Även hennes minnesövning är kanonbra för både mig och honom. Nu tränar vi lite då och då med lite av varje.


Sen håller vi även på med lydnadsträningen, men den är int eriktigt lika rolig då fria följet är så svårt att få tillbaka det vi en gång hade. Inget känns bra där. Stegförflyttningarna är inte bra. Backandet är under all kritik. Han plogar när vi går rakt fram och ärligt talat så vet jag inget som går riktigt bra med fria följet just nu. Hoppas Niina kan hjälpa oss med det för annars går han kanoners bra.


Vi har inte tränat på sitt ligg stå under gång på länge, men när jag gjorde det sist så small det bara till så gjorde han perfekt. Vad förvånad jag blev att det gick så perfekt. Skitkul rent ut sagt! Och rutan och dirigeringen börjar allt bli bättre och bättre även åt vänster så vi nöter på.


VI har ju tid på oss till jaktsäsongen börjar till sensommaren/hösten. Lydnaden tänker vi inte stressa fram, men det vore ju roligt om vi kunde starta i vår igen.

Sen funderar jag på att starta ett B-prov i maj, men det tänker jag fundera på in till det sista. Vill inte förstöra något för tollingen för den går i första hand. Men fundera lite till, det ska jag göra.


Vi återkommer när vi tränat vidare på Spex övningar i några veckor till. Om 4 veckor ska vi tillbaka för att se om det gjort någon nytta.

Hej så länge!

Ovido - Quiz & Flashcards