Alla inlägg den 11 januari 2013

Av Liselott - 11 januari 2013 18:49

Det har vi haft idag. Titti- och Lisaträning. En mycket trevlig sådan dag med både lydnad- och jaktträning.

När Titti skulle åka hemifrån så snöade det massor, men det gjorde det inte här så vi chansade på att vädret skulle bli bra. Och det blev det, trots ett snöande i slutet av dagen.


Först tog vi en fika här hemma och snattrade en hel del. Sen åkte vi upp till vår BHK för där hade jag bestämt att vi skulle vara hela dagen. Vårt upplägg blev att vi skulle börja med lydnaden, en hund i taget, och sen gå över på jaktträningen, och så gjorde vi. Det blev ett bra upplägg visade det sig.


Spex och jag tränade först fria följet när under kommendering. Jag fick jättebra tips av Titti till stegförflyttningarna för där brister vi ff massor då Spex inte fattar detta med bakdelskontrollen. Så nu har vi ännu mer att träna på med den bakdelen. Måste väl erkänna att jag inte lagt ner så mycket energi på just den delen, eller lydnaden över huvud taget den sista tiden, för jag känner att vi har några år kvar att få till elitlydnaden på. Alltså inget bråttom alls.


Sen tränade vi rutan och sist jag körde så gick högerhållet jättebra. Idag tog jag vänsterhållet och det år så svårt med vänster för lille mannen. Så jag fick verkligen visa honom vart åt vilket håll han skulle, och har han väl fattat det så går det klockrent. Men det gäller att få till det så att han fattar även vänsterhållet. Det kommer det kommer. Vi gjorde det två gånger och andra gången så gick det jättebra. Men det ska lyckas första gången så småning om, när vi fått stabilitet i momenten, och det är ju det vi håller på att träna in. Små steg i taget hela tiden. Här stressar vi inte.


Det sista momentet vi körde var apportering med dirigering och här börjar man se att han börjar fatta. Det är så kul när det går åt det hållet. Som redan skrivet, små steg i taget.

Nu springer han till konan, för dit vet han att han ska. Men han började att gå direkt mot apporten när man såg hur han kom på vad hans matte komenderat honom till först. Skönt att han fattar det så pass bra redan. Så han gick till konen först och sen till rätt apport. Faktiskt så gjorde han det idag. Jättekul! Vi är på G. Sen gjorde vi inte mer. Jag var nöjd med hans insats och det ska bli kul att träna vidare i vår takt på lydnaden.


När Titti kört Vilde och Moya, vilket också gick jättebra idag, så åkte vi ut i skogen för att träna jakten. Det är en fin skog runt klubben i Holmestad så det är inte svårt att hitta fina träningsterränger.

Först fick Moyo gå. Lille duktige Moyo börjar bli stor i både kropp och huvud. Vilket härlig hund det är.

Sen fick Spex träna. Vi började med linjetag på ett inte alltför stort avstånd. Jag ville ha ut att han skulle gå ut tills jag sa något annat, och det gick bra de två första skicken, men inte det tredje. Då fick jag ta in honom och skicka på nytt, men då var det inga problem alls. Oj, vad han tyckte det var roligt att träna idag. Han hade energi och sprang som en liten tollare ska springa.


Därefter fick han hämta enkelmarkeringar. Först åt höger, sen åt vänster. Den tredje gick rakt bakåt och så även den fjärde. Det gick bättre än vad jag trodde det skulle göra så jag var nöjd efter de 4 kasten. Varför göra det för svårt när man redan lyckats så bra?


Sen tillbaka för att hämta de två sista linjetagen och de blev jättebra.

Titti visade en övning vi kan ha nytta av. En dirigeringsövning för att få Spex att gå åt det håll man riktar honom. Även en bra övning för mig att träna på att se vart jag skickar Spex och för att lära mig se vart han tittar innan jag skickar honom. Den ska vi ta till oss. Tack Titti för dina härlig roliga övningar!


När vi tränat färdigt så tog vi en halvtimmespromenad för att bara slappna av lite. Det hade börjat snöa rätt så rejält och det blev vitt på marken fort. Eftersom det var sådant väder så valde Titti att åka hemåt för att slippa åka om det skulle bli värre på vägarna. Jag och lille mannen valde att åka hem och käka mat för vi var hungriga så det skrek i våra magar.


Tack Titti för en supertrevlig dag! Hoppas vi kan göra om det snart.

Ovido - Quiz & Flashcards