Alla inlägg under juli 2012

Av Liselott - 4 juli 2012 21:32

Kolla in vilka fina och härliga foton jag fått av Jennie Nilsson efter jag varit uppe hos henne i Ö-vik. Så fina aktivitetsbilder på Spexen. Måste bara lägga ut dom på bloggen så att ni också får titta på dom.

                                   

Visst är dom fina. Jag bara älskar dom. Tack Jennie! Dom är underbara.

Av Liselott - 4 juli 2012 14:21

En av de absolut roligaste helgerna på året är klanhelgen som våra 6 kennelmammor, Annika & Helen Agrosofen, Petra & Anna Lönnlövet och Louise & Ammie Tollarbo, ordnar varje år. Tack till er för att ni orkar göra detta år efter år!


I år åkte jag ner tidigt på fredagen för att hjälpa till på apporteringstestet, och det var inget jag ångrade. VIlka duktiga hundar det var med i år. Inget strul, inget tjafs, alla bara ut, apporterade och så in till sin förare och så var det klart. Det var roligt att se.


På kvällen hade vi klankamp och blev indelade i 6 olika lag. Vårt lag kallade oss "Spexiga gänget", samma namn vi hade på lagkampen. Det var Anneli med Smilla som tyckte vi skulle heta det och ingen hade någon invändning så då hette vi det.

Det var frågesport och så spelade vi 21 med hjälp av hundarna. Det låg flera dummies ute på planen och på varje dummies satt det ett kort och så skulle hundarna hämta in dessa och vi skulle spela 21. Riktigt kul faktiskt!

Sen kom regnet lite för tidigt så vi fick avbryta. Vårt lag kom trea och jag fick ett retrieverkoppel och en vattenflaska så jag var jättenöjd. Precis vad jag behövde. Tack alla kennelmammor för gåvorna!

Jag gick och la mig tidigt för jag var trött så det blev inte så mycket samkväm denna kvällen för mig.


Så var det plötsligt lördag morgon. Tiden går så fort. Harbåde längtat och inte längtat efter klanhelgen för efter denna helg är ju semestern slut. Men kalnhelgen vill man ju verkligen uppleva så vem kan inte längta.


Idag skulle vi gå på lydnadskurs för Niina Svartberg jag och lille mannen. Hade funderat lite på vilka moment vi skulle få hjälp med och jag hade inte några problem att välja för vi har ju lite som strular inför Elitklassen.

Så först fick jag hjälp med fria följet. Spex plogar, växlar position och stegförflyttningarna är inte bra. Men som väntat fick jag jättebra övningar.

Extern belöning i form av en boll på vänster sida om Spex. Sen när han går bra med bra kontakt och bra position så är det varsegod efter bollen. Funkade jättebra. Ska pröva att lägga ut flera bollar på rad så att vi kan gå längre också, men alltid på vänstra sidan.

Att ha en boll i mitten och gå i vänstervarv i en fyrkant så får han träna baken, att hitta rätt med baken i positionen. Också en övning som passade oss jättebra.

I stegförflyttningarna får jag ta små myrsteg åt vänster och åt sidorna så att han verkligen följer med mig. I dag så studsar han upp och sen väntar på att jag ska ställa mig stilla innan han intar sin position. Nu ska vi träna på att han ska följa mig. Det ska vi ha bort och det ska bli bra. Enkla övningar som passade oss bra. Dessa kan vi träna när som helst.


Våran nästa kvart ägnade vi åt tillbakagångarna efter apporteringarna där han travar in. Här skulle jag stå rak som en fura, ha en boll i en hand och vid minsta galoppsteg tillbaka mot mig så var det ett "varsegod" och så slänger jag bollen bakåt. Så min raka stela kropp kan användas i programmet sen som belöning. Då vet han ju aldrig när det kommer en boll eller inte. Perfekt igen!

Jag ska även fråga Britt-Marie igen hur hon gör för det har jag glömt och så variera dessa två övningar. Tur man har goda vänner som vill hjälpa.


Vår sista kvart ville jag gå igenom stå sitt och ligg under gång "Z eller blixten" så att man vet att man gör rätt på den och kan få lite tips. Det gick bra när vi gjorde den och vi fick ett G av Niina. Skönt! Man ska tänka på att inte gå för nära konerna i vinklarna och att man går riktigt nära hunden vid tillbakagångarna för det ser snyggt ut och kan ge poäng. Sen vet man inte från tävling till tävling i vilken ordning hunden ska lägga sig, ställa sig eller stå utan det kan variera. Hm. Det var jobbigt att gå detta moment för man tänkte hela tiden. Och tävlingsledaren ska kommendera dig runt hela tiden. Glömmer han/hon det så får man inte tänka själv. Usch, ett jobbigt moment.

Sen tog vi vittringsapporteringen för att fylla tiden och där fick vi också godkänt. Skönt. Nu känns det inte så jobbigt utan nu vet jag vad vi ska träna på och fiinslipa :)) på det vi redan kan. Känner mig peppad inför lydnaden faktiskt.


Så tränade vi på gåsen jag hade med mig innan middagen. Det var jag & Spex, Monica & Arrac, Titti & VIlde och Mariette &Twist. Det gick över förväntan. SPex bar gåsen jätteduktigt flera gånger så nu känns det inte så jobbigt om det kommer gås på Tjp i höst.


På lördagskvällen så lekte vi igen och blev uppdelade i nya lag. Kaxiga Eva blev vårt namn. Idag skulle vi göra ett sök själva vi människor. Det var roligt och det kan jag tänka mig att göra igen. Sen hade vi en lång lina som alla höll i med sina båda händer och så skulle vi hela laget ta oss igenom en knut. Också kul, men lite svårt innan man kom på hur man skulle göra. Gjorde vi något mer? Jo, vi kastade ju dummisar i rockringar eller i baljor för att få poäng, men det gick inget vidare för oss. Även idag kom jag/vi trea och idag fick jag en T-shirt. Sen kom regnet, igen. Jag gick tillbaka och så satte jag mig med Mariette och Sanna och snattrade en stund på kvällen innan det var läggdags.


På söndagen hade jag anmält oss till jaktträning inför elitklass. Trodde jag skulle få gå för Peggy Westerlund, men det blev Sofie Phil. Trevligt att träffa en ny instruktör och det blev en bra dag.

Vi började med walk-up utan skott och laddade områden framåt och bakåt. Här skötte sig Spex exemplariskt och var jätteduktig.

VI tränade på stoppsignal där de fick gå ut mot ett tomt område och när vi blåste stopp och de stanande så kastade Sofie en dummie som belöning. Alla var jätteduktiga.

VI gick även i par och tränade på raka dirigeringar rakt igenom olika terränger där hundarna inte skulle gå runt utan rätt igenom på rak linje. Även här var Spex jätteduktig. Vi gick i par med Karin och Kuta. Dom är duktiga. Jag tror inte vi gjorde mer där under första gången vi var på den ängen.

Vi fick bra tips med detta att Spex stannar och tittar på mig som för att be om hjälp, eller få en bekräftelse på att han gör rätt. Då ska jag ta in honom igen och skicka ut igen på samma sträcka, för då brukar de gå längre ut nästa skick. Ett lätt och bra tips. Ska även pröva det på söket.


Sen gick vi över vägen till en sluttande äng med högre gräs och tränade markeringar och dirigeringar i par.

Vi avslutade förmiddagen med att träna på gåsen. Idag var den inte så fräch, men Spex plockade den fint. Han var enda hunden som gjorde det utan att trassla. Kändes fint inför framtiden.

Sen lunch. Vi tog en paus på två timmar drygt och det kändes skönt. Jag hann städa ur rummet och plocka bilen full så slapp jag det efter dagens slut.


På eftermiddagen började Spex intressera sig alldeles för mycket av Thea, Ingelas tik. Hon löpte inte, men det gör inget när det är en snygg tik där, tyckte lille skitmannen.

Vi tränade markeringar med skott på linje. Spex har svårt att ta merkeringar på linje så det får vi träna mer på. Han har även börjat att gå fram väldigt mycket när det smäller så vi måste träna på att han ska sitta stilla på baken när det smäller. Han knallade inte, men flyttade alldeles för långt fram.


Nästa övning - närsök. Jättebra övningar fick vi. Man vallar in ett litet område med buskar, eller annat, och så har man en vän som hjälper en. En dummies läggs i området. Sen sätter man hunden som man vill träna, bakåt, åt höger, eller åt vänster, och så handtecknet direkt och söksignal på pipan. När hunden hittat första dummisen tar vännen och lägger ut en ny så att hunden inte ser och så gör man om övningen. När hunden hittat nr två gör man om övningen igen, men nu ska området vara tomt för att hunden ska lära sig att hålla sig kvar i området fast han inte hittar något, och när hunden inte ser slänger vännen in en dummie för att det ska bli ett bra avslut. Detta ska jag träna på. När hunden kan närsök kan man testa utmed en väg. Man lägger dummies i diket, skickar hunden på linjetag, blåser stopp och så gör man tecknet och signalen. Kul övning!


Sen över till första ängen. Nu började Spex bli trött och bedrövligt ouppfostrad. Vi gick Walk-up igen och nu med fem laddade områden + att Sofie sköt med pistol och kastade dummie, eller sköt med apportkastaren. Här knallade Spex mer än en gång och varje gång Ingela skickade Thea så drog Spex efter henne. Tredje gången blev jag så irriterad eftersom han inte kunnat släppa Thea på andra ängen heller, så när jag fick tag i honom lyfte jag honom i nackskinnet tillbaka till rätt plats, bara för att bryta han blockering och beteendet han hade. Sen var det ordning på honom igen. Skönt att han inte tog illa vid sig utan att vårt samarbete kunde fortsätta. Men då fick jag ta till köttbullen som belöning för att han skulle orka. Han var trött nu och det var inte konstigt efter några intensiva veckor.


Sista övningen var vi inte med på då jag inte ville pressa Spex mer efter att vi blivit "osams". Den var en övning på stoppsignalen igen. Hundarna fick se en dummies kastas, men de såg inte dummisen som låg mellan dom och markeringen som skulle fungera som belöning för att de stannade på signal. Här tränade man ut, stopp, närsök och minnesmarkering med fördröjning. Också en väldigt bra övning. Den ska vi träna på här hemma.


Sen var vi färdiga. Och trötta. Vi åkte tillbaka till rummet, tog en dusch och sen rastade jag av Spex och gav honom mat inför färden hem. Jag var trött och hoppades att det inte skulle bli för jobbigt att köra hem. Men det gick bra. VI var hemma runt kl 21, trötta, men väldigt nöjda. Tack än en gång för en trevlig helg!


Av Liselott - 4 juli 2012 12:44

Semestern går fort och jag har inte skrivit så mycket på bloggen om vad jag gjort, och det har tagit så lång tid så de på bloggbolaget undrade om jag skulle ha kvar min blogg. Klart jag vill ha kvar den och nu är ju semestern slut och nu kan jag skriva några inlägg. Här kommer det första efter semestern.

Vad har jag gjort under mina fem veckors semester? Jo, pingsthelgen var ledig först och då hade vi grannarna på besök för att grilla. Helgen var jättefin med tanke på väder och vind. Sen har det inte varit så fint precis.

Första dagarna var jag hemma och bara varvade ner. Skönt! På onsdagen åkte jag till Örnsköldsvik, till Jennie och tollargrabbarna och det har jag ju redan skrivit om i tidigare inlägg. Och även om det WT som vi gjorde i Umeå.


Jag åkte från Ö-vik på torsdagen och direkt till Sala, till Annika, uppfödaren, och Johanna, tollarvännen som har Spex brorsa Toppen för vi skulle träna. Vad roligt det var att träffa dom. Ska försöka att lägga in lite bilder här sen från träningen. Allt med bloggen och hemsidan är ff nytt så jag håller på att vänja mig vid allt det nya.

Hos dom var jag bara en eftermiddag, men en trevlig sådan.

Därefter åkte jag till Västerås och hyrde mig en stuga till mig och Spex och där var vi från torsdag kväll till lördag lunch och vi var trötta, mycket trötta så det det enda vi gjorde var att sova, äta och gå ut och gå. Det var skönt att bara vara. På lördagen åkte vi hem. Borta bra, men hemma bäst.


Sen stannade vi hemma i en vecka drygt och gjorde många små trevliga saker. Jag höll på mycket med datorn för att lära mig allt nytt och det tar tid när man sitter vid datorn och tiden flyger bara iväg. Vädret var inte det bästa så det gjorde inget att vara inomhus så det passade bra.


Midsommarveckan tog jag, Roger och Spex husvagnen till Kungshamn för att campa där över midsaommar i goda vänners lag. Eva-Lott och Anders har sin husvagn uppställd där över säsongen och vi hälsar på dem ibland. Som nu.

Vi åkte ner och slog upp allt och sen cyklade vi ner till Kungshamn alla tre för att ta oss en öl, eller två, på en uterestaurang för Spexen var ju med. VI hamnade på Harrys och det blev en jättetrevlig och mysig kväll. Sen var vi trötta när vi kom tillbaka.

Sen kommer jag inte ihåg vad vi gjorde dag för dag, men vi hade en trevlig vecka, en mycket trevlig vecka. Vi firade midsommarafton med Eva, Anders, Patrik, Olivia, Frederika, Marcus, Kenneth och Britt-Marie och vi hade görsköj. Senare på kvällen gick vi över till Hasse och Ann-Louise som hade sin husvagn på Johannesviks camping. Ägarna till den campingen har en tollare och de stannade och pratade med oss flera gånger. De var mycket trevliga.

Helgen gick och det var ömsom sol och ömsom regn. Dagarna går fort fast man inte gör så mycket.

På måndagen åkte vi runt lite bland de närmaste orterna och kollade runt. Det ösregnade så det var inte så jätteroligt. Vi hamnade på ett stort sportvaruhus och där var vi hela eftermiddagen. Sen var vi trötta.

På tisdagen åkte vi till Smögen och gick omkring. Mysigt. Vädret var bra idag och förtältet var torrt så vi packade ihop det idag. Skönt att slippa ta upp det när man kommer hem.

Och på onsdagen åkte vi hem. På vägen stannade vi på Nordens Ark för att kolla in alla djuren. Det är bra där och vi hade tur att se många djur på nära håll. Typiskt att man inte fick med kameran när man väl kan ta på djuren i inhägnaden på nära håll. Typiskt, för det hade blivit bra foton.

Sen satte vi oss utanför husvagnen och käkade middag och vi hade det riktigt mysigt. Spex fick inte följa med in, men de hade det så bra ordnat på parkeringen utanför Nordens Ark så vi kunde ställa bilen under tak så Spex låg svalt och skönt hela tiden vi var där inne. Perfekt!

Sen var det skönt att komma hem. Som redan skrivet; borta bra, men hemma bäst.


Det sista jag gjorde på min semester var att åka till årets Klanhelg, men det kommer i ett senare inlägg.

Ha det bra alla!

Ovido - Quiz & Flashcards