Direktlänk till inlägg 7 oktober 2012

WT Stättared

Av Liselott - 7 oktober 2012 20:30

Hade egentligen ingen lust att åka så långt idag som det var till Stättared, men jag åkte iaf. Och det ångrar jag inte alls. 85 poäng och ett första pris i Ökl. Vårt första. Tidigare har visom mest pått 53 poäng så vi höjde oss med en hel del. På dom poängen kom vi på 3e plats, helt oväntat med både resultat och placering, men så roligt. Det bästa av allt var att vi fick domarens pris i ruta två, närsöket, för att jag förde min hund så lugnt och fint på ett trevligt sätt. Vad stolt jag blev över den utmärkelsen, eller vad man ska kalla det.

En annan rolig sak idag var att skytten på Walk Up i ruta 1 sa " Fan vad roligt med en tollare som är tyst", och domaren sa; "ni var bättre än en del av elitekipagen". Det känns bra, riktigt bra.


Så här gick provet till:

Ruta 1: Walk Up, 14 poäng

Jag och Spex fick gå par med en trevlig tjej med en trevlig labbehane som var jätteduktiga idag. Först gick vi efter skytten. Vid första stoppet: ett skott och en markering, sen ett nytt skott och en ny markering. Jag kan säga att jag såg inte markeringarna och kände att här får jag rikta lille mannen och sen hoppas att han klarade detta själv. Spex fick gå först och kom snabbt tillbaka med en dummie. Sen labben som lika snabbt kom med sin dummie.

Sen ny transport till nästa stopp. Två nya skott, två nya markeringar. Nu gick labben först och sen Spex. Här såg inte jag inga markeringar heller och skicka ut Spex på måfå och han gick ut rätt. Sen kom han tom och jag skickade ut honom igen. Det blev mera som ett sök än som en markering. Han hittade den och det kändes mycket bra. Det var då som skytten och domaren sa sina kommentarer.

Detta var ruta 1, men för oss ruta två då vi startade i ruta 5, men jag orkar inte annat än att skriva dom i ordning. Vi hade alltså redan gjort en ruta.


Ruta 2: Närsök, 19 poäng

Linjetag på ca 40-50 m och sen ett närsök mellan ett par trädstammar som låg ner. Spex gick ut fint, kom lite åt vänster från dummisen så jag blåste stopp och han stannade fint. Sen en kort paus för att få kontakten med lille mannen, och det var detta som domaren gillade att jag gjorde och inte stressade. Sen närsökssignal och han började att leta. Så kom han lite för långt åt höger och jag gjorde likadant igen och riktade honom åt och han lyssnade väldigt fint på mig. Sen hittade han dummisen och kom in fint med fina avlämningar som jag är så bortskämd med.

Efter ruta 2 så direkt över till ....


Ruta 3: dirigering med störning, 18 poäng.

Titti var domare här och innan jag fick starta så säger hon att jag och Jennie Nilsson gav henne idén till denna ruta när jag var hos Jennie i Ö-vik. Hm, har vi tränat så svårt, jag och Jennie, och sen kom jag på vilken övning det var. Usch att ge idé till en sån här svår ruta, men lite smickrande var det allt.

Först en transport till punkt 1. Där stog vi med ryggen mot dirigeringsdummisen och tittade på när en funktionär gick på linje, blåste i en lockpipa och kastade en dummie och gjorde så 4 ggr, alltså 4 störningsdummisar som hundarna skulle passera på linjetaget. Jag tänkte hjälpa Spex massor här och vid varje kast av störningsmarkeringen sa jag; "den är Nej". Allt för att lyckas och då skulle jag ta smällen att få poängavdrag. Sen transport förbi störningsmarkeringarna till punkt 2 där vi startade dirigeringen/linjetaget på ca 40-50 meter. Här försökte jag tänka snett och skicka snett utifrån punkt 2. Först sa jag; "den är nej" igen åt vänster för att han verkligen skulle förstå att han inte skulle ta dom. Sen riktade jag in honom och skickade ut honom, och så tryckte jag förbi honom med flera "Ja". Jag fick blåsa stopp en gång och skicka ut honom igen och det lyssnade han fint på. Så duktig liten mannen. Han hittade dummisen och kom snabbt tillbaka. Gött! Vi klarade denna ruta, men på vilka poäng när jag hjälpte honom så mycket, det återstog att se. Men jag var nöjd. Nu vet jag ju att jag fick 18 p så det var helt klart bra att jag hjälpte honom som jag gjorde.


Ruta 4: dubbelmarkering 17 poäng.

Detta var egentligen vår sista ruta då vi startade på ruta 5, och Spex började bli trött. Han klippte med ögonen och la sig ner så då funderade jag en del på hur detta skulle gå. Men det var som att trycka på en knapp så var han på G igen.

Här en transport först till pinne 1. Ett skott och en markering. Sen transport igen på ca 15 meter till pinne två, nytt skott och ny markering. Här från pinne två skulle Spex hämta båda markeringarna och han fick själv välja vilken han skulle börja med. Han hämtade först den sist kastade klockrent. Sen visade jag honom riktningen till markering 1 och han gick fint iväg, men sen stannade han bara upp och tittade. Jag tecknade "ut" och han gick iväg och hittade dummisen. Skönt! Nu var det gjort.


Ruta 5: dirigering med störning och markering, 17 poäng

Vår startruta. Först ett skott med en markering, sen vända sig ca 45 grader och skicka på ett linjetag upp på en slänt ca 75 meter. Här drog han åt höger och jag fick blåsa stopp och dirigera honom rätt och han hittade rätt efter en liten stund. Här funderade jag på om han letade efter en and för jag hade ju inte förberett honom på att det var dummis idag, men han tog vad han skulle ta. På vägen ner till mig så small ett skott och en markering kastades som han inte skulle ta. Han sprang mot den och jag blåste inkallningssignal och han kom så snällt direkt och lämnade fint i hand. Här efter så skulle han ta markering nr 1. Jag riktade honom mot rätt håll och det gick klockrent bra. Nu hade jag ingen aning om hur mycket dom skulle dra för att det inte blev en rak dirigering och jag tyckte att jag hörde ett litet startljud, men det hade inte domaren markerat, eller så inbillade jag mig ljudet för poängen blev ju bra. Inte alls vad jag trodde vi skulle få så det var väldigt roligt.


Nu var vi färdiga och jag kände mig nöjd. Spex fick gå till bilen och det tyckte han var skönt. Sen gick jag till prisutdelningen, väldigt nyfiken på mina poäng. När de började ropa upp 5e placering på 73 p ? så tänkte jag att då kom jag inte upp på ett första pris idag heller, men sen ropade de upp nr 99 som plac 3 på 85 poäng och då blev jag väldigt överraskad, men otroligt glad. Hurra! Och sen när domaren ropade upp mig som domarens val var för mig helt otroligt i detta gänget. Dagen var fulländad. Hurra igen! Det gick lätt att köra hem. Jag stannade på Max i Alingsås och firade med en hamburgare och även en god efterrätt.

Nu är vi trötta både jag och lille mannen och vi kommer att sova väldigt gott inatt.

 
 
Ingen bild

malin keno iver

8 oktober 2012 21:01

Grattis!! Snart är ni i elit även där!!

Liselott

8 oktober 2012 21:29

Tack Malin! Det lär nog dröja. Det är svårt, men roligt. Men ännu ett mål att nå. Vore kul att komma till eliten med en Tollare.

 
Jennie

Jennie

9 oktober 2012 07:01

Grattis igen! Så roligt att läsa att det går bra för er! Extra skoj att vi kunde inspirera till en ruta med:)

http://www.tollarna.weebly.com

Liselott

11 oktober 2012 11:44

Tack! Visst är det roligt att inspirera.

 
Ingen bild

sus

11 oktober 2012 12:01

Grattis grattis! Säger att ju ni är bäst :)

Liselott

11 oktober 2012 20:44

Tack Sus!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards