Alla inlägg under januari 2013

Av Liselott - 6 januari 2013 20:35

Nu ska vi se hur jag ska får till detta på ett bra sätt. Min träningsmotivation har inte varit på topp, men det börjar suga i träningstarmen igen så jag kommer nog tillbaka fullt ut när som helts. På fredag kommer Titti och det ska bli skitkul att träna med henne.


Vi har verkligen pausat en längre tid jag och lille mannen, och det verkar inte som om han mått så dåligt av det heller. Han vill verkligen träna nu, när vi väl gör det. Jag har tänkt en del på vårt sök. Det är ju inte bra för han frågar mig hela tiden och är lite bekväm. Ibland ledsnar jag på det och kör iväg honom och det är ju största misstaget att göra då han får den hjälpen han vill. Så hur ska detta lösas på ett bra sätt. Hm! Idag kom jag på en sak som jag måste pröva. Att mörkersöka. Att slänga ut x antal dummies på ängen, eller någon annanstans, i mörkret för då ser jag inte honom och kan styra, och han ser inte mig och kan inte få den hjälp han vill utan då måste han jobba på eget bevåg.

Vi testade detta nu ikväll och det verkar som om min idé är bra. Först satte jag honom när jag la ut 5 dummis på ängen här hemma. Sen släckte jag pannlampan som jag hade tänt så att det blev mörkt. Spex hade även reflexväst på sig för om han skulle vara borta länge så kunde jag tända lampan och se vart han var och vad han höll på med. Smart va!?!?

Men jag behövde aldrig tända lampan. Han sprang glatt ut och och jag hörde hur han jobbade därute, men såg honom inte alls. Och han såg inte mig. Sen kunde jag inte belöna honom förrän han kom alldeles intill mig. Ikväll hade jag bestämt för att belöna med godis när han kom in med en dummie och om han kom tom skulle han inget få utan skicka ut honom igen. Gör rätt och få godis var min tanke. Han kom aldrig in tom så det verkade fungera bra. Efter några gånger på ängen tänker jag ta mig ut i skogen och ska även lägga ut söket först och hämta honom sen. Hoppas att detta kan få honom mer självständig i söket nu för det behöver han bli. Tänk om man kommit på något bra i träningen. Det vore görskoj.

Då har vi bara dirigeringarna, speciellt i vattnet, och markeringarna tripplarna att träna på sen. "Piece of cake". Eller?!?! Fniss.


   


Vad tänker jag och Spex då uppnå under 2013 i tävlingssammanhang? Jag är inte säker på vad vi kan göra detta år, men jag vet vad jag skulle vilja att vi skulle klara. 3 första pris i Elitlydnaden, så att vi kan bli SE LCH, och 2 första pris till i Tollingjaktprov. Där ska det bli intressant att följa Mariette och Twist med deras praktiska jaktprov för att se hur det ska lösas för att bli Tjp-champion. Dom får bli försökskaniner, antar jag.

Sen skulle jag vilja att vi får ytterligare 1 första pris i öppen klass WT så vi kan starta i Elitklassen även där. Vore häftigt.


Men en större dröm som jag har är att bli Tollarmästare. Vore speciellet att få den titeln också för då har vi både Juniortollarmästare och Tollarmästare. Är det någon annan som har fått båda titlarna? Det vet inte jag. Men det blir inte lätt att få den drömmen att gå i uppfyllelse för konkurensen är hård och proven tuffa. Vi behöver nog några år till på oss för att bli så pass stabila för att klara det. Men jag ska kämpa för den drömmen. Drömmar och mål måste man ha att träna mot.


       


I slutet av januari ska vi åka till Kumla på SSRK utställning bara som en kul grej och för att träffa Agrosofer. Det är ett helt knippe som ska dit och jag ville inte åka utan att ställa, så då gör vi det som en kul grej. Kanske att vi åker och hälsar på Gunilla, Kalle och Perry (Bluenosers Pacific Perry) kvällen innan och sover över där, så slår vi två sociala flugor i en smäll. Det blir nog en väldigt trevlig helg.


      

Vi ska även v.5 dela dygnen på jobbet. Det har arbetsgivaren bestämt och vi kommer nog aldrig mer att få tillbaka dom. Arbetsbelastningen har ökat mycket och det ökar för varje år och vårdförbundet har länge stridit för att amblansen ska dela dygnen för säkerheten gentemot patienterna. På ett sätt kan det bli skönt att dela dygnen, men på ett annat så blir det kanske inte bättre. Det blir fler arbetspass att jobba, och fler helgpass och det gillar jag inte. Vi ville från början ha långa dagturer och korta nattpass, men det har blivit precis tvärtom. Det är ju nätterna som är jobbiga. Sen gillar jag inte att jobba en natt, vara ledig dagen efter och dagen därefter gå på en dagtur igen. Jag vill gärna sova ut en morgon för att orka och det kommer att bli många sådana turer tyvärr och då vet jag inte om vi kommer att vara piggare precis. Vi får väl testa innan vi gör en utvärdering. Vem vet, kanske blir det jättebra. Återstår att se.


Jag kommer att kliva av HUS på brukshundsklubben i februari och det ska bli skönt. Har suttit i 7 år nu och det är dags att kliva åt sidan och släppa in människor med ny och fräsch energi och nya ideér. Detta har jag längtat efter hela 2012. Satt kvar endast för att vara snäll och det är inte opptimalt. I stället går jag in i valberedningen, vilket jag tror blir lättare, och så är jag kvar som tävlingsledare i lydnaden. Natruligtvis kommer jag att hålla kurser i framtiden, bara jag vet hur det blir med nya schemat.


 


I början på februari åker jag till Jessica och Triss för vi ska träna en dag för Niina Svartberg. Också något jag ser fram emot, för vi behöver hjälp med Elitlydnaden. Och att träffa Jessica är alltid roligt.


I mars är det årsmöte med tollarklubben. Jag vet inte om jag åker i år eller inte. Har inget färdigt schema än så vill inget bestämma innan jag vet om jag är ledig eller inte. Klokt va?!?!


I april ska jag och Annika försöka få tid hos Anita Norrblom för att träna med Spex och Impa, men än har vi inget svar fått. Hoppas hoppas.

Kanske det finns något WT att åka på i april. Eller är vi färdiga för lydnaden? Troligtvis inte, men är vi så blir det lydnadstävlingar.

En fundering jag har är om vi ska starta på något Ökl B-prov eller inte i år, det vet jag inte än hur vi ska göra. Vill nog satsa på Tollingen först, men samtidigt lockar det att starta B-provet. Då kan det finnas något i april, kanske ett speciellet prov i västra. Vi får se vad som blir. Det hinner vi med senare i livet så det känns inte som om det brådskar med B-prov.


         


Maj då? Det är lagkamp för tollarna och det var ju ruskigt roligt förra året, men det är detta med lediga helger igen. Och vad jag tänker starta för prov i maj. Här får man nog prioritera hur man ska göra. Kan tyvärr inte vara med på allt, även om jag skulle vilja det. Har ju inte massor av semesterdagar att ta av heller. Hm!


I juni ? Beror på våren och hur det gått för oss med framstegen i träningen.


I juli blir det klanhelgen och den ser vi fram emot massor. I år är den så mycket närmare också så då behöver viinte åka så långt. Det ska vara i Arboga i år och anläggningen ser fin ut. Även omgivningen. Blir nog riktigt bra. Då ska jag först och främst ta hjälp med dirigeringarna, tänkte jag, och sen får jag se vad vi mer ska ta. Beror ju på hur det gått i vår med vår träning. Kanske vi hunnit åka och tränat för någon mer instruktör. Kanske.


Så augusti. Tollarspecialen. Skulle vilaj starta både på jaktprov och lydnad i år, men satsar först och främst på jakten. Och så ställer vi honom så klart. Det hör till.


     


Sen kommer hösten. Då blir det tollingjaktprov för hela slanten. Snart ska tävlingskalendern komma ut så då kan man kolla hur proven ligger, vart och för vilka domare.


Ungeför så här har jag tänkt att 2013 ska bli, men det kan ändras sig under tidens gång. Naturligtvis har jag tänkt att träffa och träna med goda tollarvänner, träna lydnad med Britt-Marie och umgås med de goa klubbkompisarna i Götene BHK. Har ju även blivit delbetalande i Lidköpings BHK för där är det roligt att träna. Det är ett glatt gäng jag och Britt-Marie har tränat lydnad med i höstas och det vill jag gärna fortsätta med. Man är alltid öppen för nya vänner också, men folk som beter sig riktigt illa mot en kommer jag aldrig att träna med. Varför ödsla energi på dumma människor, det kommer jag inte att göra när det finns så goa människor som vill en väl iställer för illa.


       


Oj, vad mycket text det blev. Hoppas ni orkade att ta er igenom den ändå hit.

Nu önskar jag er alla ett gott 2013 så hoppas jag att vi ses och har kul ihop. Snart.


Ovido - Quiz & Flashcards