Alla inlägg den 3 september 2012

Av Liselott - 3 september 2012 15:30

Idag jobbade jag dagtur och skulle ha slutat kl 17, men så blev det inte. Jag fick sluta kl 18.15 då det blev larm om en trafikolycka och då är det inget att diskutera utan det är bara att åka oavsett vad tiden är. Spex var med mig till jobbet idag för tanken var att åka till Lidköpings BHK och träna lydnad. Tävlingsträning med Västra. Han var i bilen med en komposthage utanför så honom gick det ingen nöd på.


Men jag hann till träningen. Vi var 6 stycken idag. Alldeles lagom många. Vi började med att lotta och vi fick startnummer sist, nr 6, vilket passade mig perfekt. Då hann jag pusta och samla tankarna innan vår start. Här hjälps vi alla åt och dirigerar varandra. Jättebra!


Innan vi började så fick vi fylla i en lapp om vilka moment vi ville gå igenom idag och jag fyllde i fria följet, inkallning med ställande och läggande, stå sitt ligg u gång och till sist apportering med dirigering. Varje ekipage har 15 minuter på sig.


Så var det min/vår tur. Spex var laddad. Vi började med fria följet och det var som vanligt med plogning, ss och att han inte var följbar i stegförflyttningarna. Men vad kan jag säga, vi har ju inte tränat på ett par månader så jag är ändå jättenöjd med hans följsamhet. Han tycker ju att det är roligt och det är huvudsaken.


Sen "Z". Här är det ställandet vi behöver träna mest på, och att han ska följa med lite allertare i starterna. Annars helt ok.


Näst inkallning med ställande och läggande. Finns inget att klaga på. Något steg, annars bra.


Och så apportering med dirigering. Här är vi inte färdiga. Han glömmer att gå till konan och drar direkt till apporten. Men vi ska träna på. Det som var bra idag var att han tog mitt tecken väldigt bra och gick mot rätt apport direkt. Från konan. Idag såg han inte ens mittenapporten. Så vi är på G.


Till sist la vi plats. Spex fick sitta när de andra låg. Gick bra. När vi var färdiga gick vi in och fikade och gick igenom vårt protokoll och vad som antecknats där. Känns bra. Nu är jag taggad att träna lite lydnad igen, men först har vi två jaktprov kvar och ev, ett WT. Vi får se. Ska ju ha något att träna på i vinter också.

Ovido - Quiz & Flashcards