Direktlänk till inlägg 29 september 2012

Dubbelprov Sågknorren Halmstad Lördag

Av Liselott - 29 september 2012 20:30

Ett dubbelprov, alltså gå prov två dagar i rad, är inget vi har gjort förut och det var en chansning om han skulle orka. Som om det inte var nog så sov vi även i husvagn från fredag till söndag. Ska ta det från början;

Vi åkte iväg fredag förmiddag och tog vägen förbi Kungälv, till Erika, för att hämta hennes husvagn. Fick fika där och hann prata lite innan jag och lille mannen drog vidare mot Halmstad. Erika skulle komma under morgondagen.

Vid 18-tiden hade jag ställt upp vagnen och den stog perfekt i avstånd till allt. 20 m till toa och dusch och 150 m till provplatsen, visade det sig. Enda nackdelen denna kväll var att det fanns ingen värme i vagnen och det var rått ute. Som tur var så hade jag tagit med en kupéfläkt och oj vad varmt och skönt det blev i vagnen. Perfekt! Det blev tidigt i sängen fast vi inte hade samling förrän kl 10 på lördagen.


Så provdagen. Hade vaknat flera gånger under natten, men ändå sovit gott konstigt nog. Gick upp och tittade på de som startade Ökl på morgonen. Ökl gick före oss i Eliten. Många trevliga ekipage var med, bl.a Spex bror Toppen och syster Fixa.

Vi startade vid ca 15 på em. Nu ska jag se om jag kommer ihåg provupplägget och kan skilja proven åt från de två dagarna.

Först möte av skytten. Ansmygning fram till gömslet, gick bra. Tollingen gick kalasbra, som alltid. Sen en dubbelmarkering i vattnet med två skott innan. Han markerade bra, men innan han fick gå på den så var det en landdirigering på gås. Ett skott innan här också. Han kom dit på en något krokig väg, men hittade gåsen och kom ända fram till mig med den. Nej, han la ner en gång för omtag, men kom sen in.

Och så var det dags för dubbeln i vattnet. Den hade han glömt. Attans! Och han gick inte ut på dirigering. Skit också. Så var det provet kört, tänkte jag och blev för första gången någonsin irriterad på honom. Men det var bara att bita ihop och gå vidare. Han gick hyfsad fot idag.

Under gång ? en ljudmarkering. Den markerade han bra och for iväg efter den ut i blötmark och vass. Fanns även snåriga buskar därute. Han var borta länge. Jag hörde; plask plask, bröt, bröt och sen tyst tyst och så plask plask, bröt bröt och till slut så kom han landvägen med anden ända fram till mig. Kastaren sa att han hade kämpat där inne innan han kom ut. Sen vidare till nästa gömsle för mer tolling. Den gick bra. Kul att tolla, tycker lille mannen. 

Under tolling ett skott ut i vattnet för en vattendirigering. Först skulle han ut i vattnet, sen upp på lite land och så ut i vattnet igen. Det gick krokigt här med och han kom upp på land en bit ifrån anden, men på land långt från mig så är han lättdirigerad så han hittade anden och kom springande tillbaka på land till mig, (tror jag han gjorde).

Efter detta tre skott ut mot söket som var rejält blött och tungsprunget. Han höll god fart och hittade rätt så fort 4 änder och han sökte ut i hela rutan. Men han frågar mig lite mycket så jag får säga till honom många gånger att söka.

Därefter var det slut och vi fick muntlig rapport. Ändå hyfsat positiv. Domaren Leif är bra på att ta fram det bra och det dåliga på ett bra sätt. Och vi gick till pris vilket jag inte trodde att vi skulle göra pga missen av dubbelmarkeringen på vattnet. Men hans övriga arbete vägde över till ett pris och det är jag glad över.


Erika hade kommit under dagen och hon fick starta idag också. Fast i en annan ruta för Sverker som domare. De 0ade tyvärr. På kvällen satt vi i vår husvagn och åt pizzabitar och tjatade en lång stund innan vi gick in till penisonatet för att prata lite med dom som hade ätit middag där inne på kvällen. Sen somnade vi gott.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards