Direktlänk till inlägg 30 september 2012

Dubbelprov Sågknorren Halmstad Söndag

Av Liselott - 30 september 2012 21:30

Dag två för prov, men dag tre på Sågknorren. Och dag tre som det regnar på. Tråkigt. Gått i regnställ hela helgen. Erika och jag hade tänkt att gå upp för att se första start i Ökl kl 8, som skulle vara Andreas och Sixten, Tyas pappa, men jag fick ett sms 8.45 och då vaknade vi. Vi hade trott att vi skulle höra när bilarna kom utanför till samlingen, men det hade vi inte gjort och hundarna hade varit tysta hela tiden. Vi var vakna vid halv 6-tiden på morgonen, men det var inga problem att somna om inte. Skönt att få sova så länge ändå. Vi missade Sixten och kom lagom till Elenor och Texas sista moment, tyvärr, för vi hade hoppats på att få se hela hennes prov, men inte då. Så kan det gå.


Jag fick en tid för start och den skulle bli ca kl 13 efter lunch. Perfekt att ha en tid att gå efter så man slipper vänta så länge. Idag var det tempo på allt. Igår tog det lång tid. Innan det var dags att starta så var det prisutdelning för Ökl och helgens bästa hund blev syster Fixa. Grattis till Liz! Så var det vår tur.

VI gick fram och blev mötta av en trevlig skytt som förklarade allt så bra. Det var samma provmark som igår, men det hade lyckats att göra ett helt annorlunda prov mot igår, och ett lika bra upplägg som igår. Då ska vi se om jag kommer ihåg detta provet.

Först ansmygning till gömsle med tolling till en början. Spex var på G. Sen ett skott och så en vattendirigering rätt över sjön. Precis som igår så först i vattnet och sen upp på land för att gå i vattnet igen. Spex började trassla direkt och tog inte mina tecken utan försvann på land runt sjön och så var han borta i vassen. Och han var borta länge inan han kom fram i sökrutan. Då blev jag förbannad och blåste in honom och gjorde om dirigeringen, för det fick jag göra och tack för det. Nu var jag ilsk och nu skulle han banne mig gå som jag ville och vad tror ni han gjorde. Nästan en spikrak dirigering mot rätt mål. Jag fattade lite fel vart anden låg så det var mitt fel att han trasslade lite, men nu lyssnade han på mig och det blev en snygg dirigering. Han tog även landvägen tilbaka.

Idag kom söket redan nu och det var på samma område som gårdagen. Spex gick fint med mig dit och sen stack han fint ut i den torra delen av söket för det verkade som om han mindes vart fåglarna låg från igår. En och två änder kom hyfsat fort, men nr tre fick jag tjata ut honom på. Vet inte om han var trött efter gårdagens prov för det var tungt, eller om det var för att jag blev ilsk på honom vid vattendirigeringen, eller om han bara är sån på söket. Vi ska helt klart träna på självständigheten på söket iaf framöver.

Nu transportsträcka igen. Nu blev det en dubbelmarkering ut i blöt risig vassmark och den fixade han bra. Skönt! Fast det tog lite lång tid för honom.

Nästa moment tolling. Det är skönt med lite skott och lite tolling så här emellan för det lättar upp och så går det bättre efter igen. Efter tollingen två skott, ett mot en markering och ett skott mot en vatten dirigering. markeringen missade han totalt, men nu gick han på min dirigering så han kom in med anden.

Vattenmarkeringen kunde jag valt att skicka honom utmed vattnet coch sen ut i vassen vattnet, men jag valde att skicka ut honom i vattnet först bara för att ..... Han kom snart in mot land och då släppte jag upp honom och dirigerade bort honom en bit för att sen blåsa stopp och vinkla honom höger ut i vassen. Han gjorde som jag bad om och så var han borta. Man såg honom inte, men man hörde hur han jobbade där inne. När han kom fram så hade han ingen and med sig så jag fick skicka ut honom i vassen igen, och han gick faktiskt tillbaka. När han kom fram nästa gång så hade han anden med sig. Phu. Nu var provet över och han hade plockat in alla änder idag. Nu var jag lite nöjdare än i går efter provet.

Den muntliga kritiken var rätt lik den från igår, men det som fastnade idag var att han frågar alldeles för mycket på söket (det vet jag) och att han nog är en rätt bekväm hund som vill gå den enklaste vägen hela tiden. Därav trasslet vid dirigeringarna. Annars var det en bra viltfinnarhund med jaktlust. Kul!

Jag stannade inte för att se alla som var kvar idag för då hade jag kommit hem väldigt sent. Jag och Erika packade ihop allt i vagnen och satte vagnen efter bilen så att det vara skulle vara att dra iväg när det var dags. Innan jag åkte så käkade jag, gjorde iordning fika att ha i bilen och rastade Spex innan vi åkte. Klockan hann bli halv 5 innan vi kom iväg. Men det gick väldigt bra att åka hem. Jag lämnade av husvagnen i Kungälv och det tog max 5 minuter för nu ville jag hem. Det är alltid skönt att komma hem. Gick jättebra att köra hela vägen. Erika ringde och berättade vilket pris vi fått och hur det gått för henne och Juni så det blev en del tid i telefonen på väg hem. Plus en ljudbok att koncentrera sig på.

Nu ska vi vila i några dagar och sen träna lite igen. Ska ta ett prov till i år, sen får det vara med jakten för i år. Förutom den praktiska jakten. Och ett WT som vi ev åker på på söndag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards